Συνολικές προβολές σελίδας

1ο ΕΠΑ.Λ. Λάρισας: Πόσο «ασφαλή» είναι τα γεωργικά προϊόντα που φτάνουν στο τραπέζι μας;

Παιδαγωγική Ομάδα: Καραβασίλης Χρήστος, Τσιαφούλης Διονύσιος
Εισαγωγή:
Η ένταξη της Ελλάδος στην Ε.Ε. σηματοδότησε μια νέα εποχή γι’ αυτήν. Οι προκλήσεις τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει είναι πολλές σε όλους τους τομείς. Η γεωργία, η ραχοκοκαλιά κάποτε της Ελληνικής οικονομίας, σημειώνει ραγδαία υποχώρηση.
Είναι επιτακτική ανάγκη να συνειδητοποιήσουν οι Έλληνες παραγωγοί ότι για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σκληρής Ευρωπαϊκής αλλά και παγκόσμιας αγοράς οφείλουν να μπορέσουν να διασφαλίσουμε την ασφάλεια και την ποιότητα των προϊόντων μας σε όλη την αλυσίδα από τον αγρό μέχρι το πιάτο του καταναλωτή. Μόνο έτσι τα προϊόντα μας θα γίνουν ανταγωνιστικά και βιώσιμα.
Εξάλλου τα μηνύματα από την ευρωπαϊκή ένωση φαίνονται ξεκάθαρα από την κοινή αγροτική πολιτική η οποία εφαρμόστηκε με το πρόγραμμα agenda 2000 και διευκρινίζει πως τα ευρωπαϊκά προϊόντα θα έχουν μέλλον μόνο εάν βασίζονται στη ποιότητα και όχι στην ποσότητα.


Προέλευση γεωργικών προϊόντων που φτάνουν στο τραπέζι μας:
Προϊόντα συμβατικής γεωργίας
Αφορούν προϊόντα για τα οποία δεν γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για τον τρόπο παραγωγής τους.
Προϊόντα ολοκληρωμένης διαχείρισης
Τα προϊόντα αυτά παράγονται βάση προτύπων ποιότητας (Εθνικά ή Ευρωπαϊκά) και πιστοποιούνται είτε ως πιστοποιημένα προϊόντα (πρωτόκολλο Global gap) είτε ως προϊόντα που προέρχονται από τη εφαρμογή συστημάτων ποιότητας (πρότυπο Agro 2).
Προϊόντα βιολογικής γεωργίας
Προϊόντα τα οποία παράγονται με βιολογικούς τρόπους καλλιέργειας και είναι πιστοποιημένα.


ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Ολοκληρωμένη Διαχείριση είναι ένα σύστημα διαχείρισης της ποιότητας με σκοπό την άσκηση της γεωργίας με όρους που σέβονται την υγεία του καταναλωτή και του παραγωγού, την ποιότητα των προϊόντων και το περιβάλλον.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
Η βιολογική παραγωγή είναι ένα συνολικό σύστημα διαχείρισης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και παραγωγής τροφίμων, το οποίο συνδυάζει βέλτιστες περιβαλλοντικές πρακτικές, υψηλό βαθμό βιοποικιλότητας, τη διατήρηση των φυσικών πόρων, την εφαρμογή υψηλού επιπέδου προτύπων στη μεταχείριση των ζώων και παραγωγή που ανταποκρίνεται στην προτίμηση ορισμένων καταναλωτών σε προϊόντα που παράγονται με φυσικές ουσίες και διεργασίες. Ως εκ τούτου, οι βιολογικές μέθοδοι παραγωγής επιτελούν διττό κοινωνικό ρόλο, αφενός τροφοδοτώντας μια ειδική αγορά που καλύπτει την καταναλωτική ζήτηση βιολογικών προϊόντων και, αφετέρου, προσφέροντας δημόσια αγαθά που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της καλής διαβίωσης των ζώων, καθώς και στην αγροτική ανάπτυξη.

Οφέλη από την εφαρμογή συστημάτων ποιότητας
Καταγραφές στοιχείων της εκμετάλλευσης (Δημιουργία ιστορικού της εκμετάλλευσης).
Διασφαλίζεται ότι τα παραγόμενα προϊόντα είναι ασφαλή.
Μείωση κόστους παραγωγής λόγο σωστών επεμβάσεων και ορθών λιπάνσεων.
Συνεχής εκπαίδευση των παραγωγών.
Ταυτότητα προϊόντος - αναγνώριση από την υπόλοιπη αλυσίδα εμπορίας του προϊόντος και από τους καταναλωτές.
Νέες αγορές.
Μονόδρομος για τις επιδοτήσεις από την ΕΕ


Γιατί η πιστοποίηση των γεωργικών προϊόντων πρέπει να γίνεται στον αγρό ;
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Περιβάλλον

Παραγωγός (Χαμηλό κόστος παραγωγής- Κερδοφορία)

Καταναλωτής (Ασφάλεια - Ποιότητα - Value for money)

Αειφορία
Αειφόρος ανάπτυξη μέσω της εφαρμογής συστημάτων ποιότητας
Πλαίσιο ανάλυσης «ΑΕΙΦΟΡΙΑ»
Αρχές – Κριτήρια – Δείκτες (Επαλήθευση)
Θεματικοί Δείκτες
Γονιμότητα Εδάφους
Ενέργεια
Διάβρωση Εδάφους
Άρδευση
Θρεπτικά Συστατικά
Κοινωνικό & Ανθρώπινο Δυναμικό
Διαχείριση Εχθρών
Βιοποικιλότητα
Αξία προϊόντος (Product Value)
Προστασία των Ζώων
Μέσω της σήμανση των πιστοποιημένων προϊόντων ο καταναλωτής μπορεί να γνωρίζει «τα πάντα» για το προϊόν που αγοράζει
Εφοδιαστική αλυσίδα:
Τοπική παραγωγή, Εισαγωγές
Συνεταιρισμοί, Μεταποιητές, Συσκευαστές, Διανομείς, Κατασκευαστές
Δημοπρατήρια, Χονδρέμποροι, Λαχαναγορές
Ανεξάρτητοι Έμποροι, Caters, Supermarkets
Καταναλωτής
Τάσεις στην αγορά
Τοπική Παραγωγή, Συνεταιρισμοί, Εισαγωγές
Λαικές Αγορές, Διανομείς Catering, Λαχαναγορές, Ανεξάρτητοι Λιανέμποροι, Caters
Supermarkets, Διανομείς
Καταναλωτές

Πιστοποιημένα προϊόντα = Επώνυμα προϊόντα
Η Πιστοποίηση είναι συνώνυμη του Επώνυμου Προϊόντος
Η πιστοποίηση έχει στόχο την Ενδυνάμωση της Εμπιστοσύνης των καταναλωτών
Μέσω της σήμανσης ο καταναλωτής αποδέχεται ότι τα Πιστοποιημένα Προϊόντα έχουν σχέση με :
ΠΟΙΟΤΗΤΑ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
ΣΕΒΑΣΜΟ – ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Marketing Πιστοποιημένων Προϊόντων
Η πιστοποίηση από μόνη της ΔΕΝ μπορεί να επιφέρει Πωλήσεις ή Καλύτερες τιμές.
Τα γεωργικά προϊόντα ακολουθούν κι αυτά τους κανόνες marketing όλων των άλλων προϊόντων. Επιπροσθέτως χρειάζονται :
Ελκυστική Συσκευασία
Σταθερή παραγωγή στη μονάδα του χρόνου
Logistics
Προβολή
Στρατηγική
Επιμονή

Το τρίπτυχο
Παραγωγός με Κερδοφορία,
Ευχαριστημένος Πελάτης,
Σεβασμός στο Περιβάλλον
είναι πλέον απαίτηση της σύγχρονης επιχειρηματικής πραγματικότητας

Μαθητές που συμμετείχαν στην εθελοντική μαθητική ομάδα του σχολικού προγράμματος:
Εμμανουήλ Ακρίβος
Γεώργιος Γκασδράνης
Δημήτριος Κουτρουμπέλης
Μάριος Μανάφας
Χρήστος Μιχαλόπουλος
Αλέξανδρος Πάπας
Βασίλειος Αντωνούλης
Γιώργος Γκόβαρης
Απόστολος Κουτσιόγκουλος
Πέτρος Νερατζής
Νικόλαος Νιανιάς


Δεν υπάρχουν σχόλια: