Συνολικές προβολές σελίδας

7ο Γυμνάσιο Λάρισας: "Ανθρώπων έργα - Φύσης ομορφιά"

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Μόκαλη Παναγιώτα,
Χαλκιά Βασιλική


ΠΕΤΡΑ – ΧΩΜΑ – ΦΩΣ – ΝΕΡΟ
Αυτά τα λίγα, αλλά πολύτιμα γήινα στοιχεία παίρνει το ανθρώπινο μεράκι και δημιουργεί, από τον 17° αιώνα, σχήματα πρωτότυπα και μορφές περίτεχνες.
Η πέτρα, που βρισκόταν (και βρίσκεται ακόμα) σε αφθονία στο χώρο των ορεινών οικισμών, ήταν ένα υλικό - προϊόν του περιβάλλοντος, η χρήση της οποίας, όχι μόνο δεν αλλοίωνε το τοπίο αλλά αντιθέτως, συνέβαλε καθοριστικά στην τέλεια αρμονία της σύνθεσης, έτσι ώστε με δυσκολία να ξεχωρίζει το χτίσμα από το φυσικό περιβάλλον του.
Οι πέτρινες κατασκευές είναι κάτι το ιδιαίτερο, είναι μια τέχνη η οποία θέλει πολύ μεράκι και αγάπη για το τόπο αυτό και το υλικό που διαθέτει. Χρειάζεται πολύ πείρα και γνώση που δεν διδάσκεται αλλά μεταδίδεται από γενιά σε γενιά και από τεχνίτη σε τεχνίτη.
Κτισμένα με την ίδια παραδοσιακή πέτρα, άγνωστα κάστρα, πύργοι, ξεχασμένα, μοναστήρια, ιστορικά γεφύρια, απρόσιτοι ορεινοί οικισμοί, μοναχικοί φάροι, ξερολιθιές, βρύσες, μας μεταφέρουν σε άλλες εποχές!
Βαθιές χαράδρες και πέτρινες σκάλες, ασίγαστα ποτάμια και περίτεχνα τοξωτά γεφύρια, τεράστιοι θεϊκοί βράχοι και πέτρινοι οικισμοί: Φύση και άνθρωπος σε απόλυτη αρμονία.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
- Η ανάγκη για την μελέτη της λαϊκής αρχιτεκτονικής και την κατανόηση των μηχανισμών που χρησιμοποίησε ο προβιομηχανικός άνθρωπος για να διαμορφώσει και να εκμεταλλευτεί ήπια το φυσικό περιβάλλον.
- Ο μεγάλος αριθμός παραδοσιακών οικισμών που βρίσκονται στην περιοχή της Θεσσαλίας.- Η επίσκεψη της περσινής περιβαλλοντικής ομάδας στον Παραδοσιακό οικισμό του Νυμφαίου Φλώρινας και στη Μακρινίτσα του Πηλίου.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Να κατανοήσουν οι μαθητές την αδιάσπαστη σχέση ανθρώπου και φύσης και την αλληλεξάρτηση του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος.
- Να γνωρίσουν χώρους οι οποίοι διατηρούν την ταυτότητα του ελληνικού τοπίου και αντιστέκονται στην πολιτισμική αφομοίωση.
- Να αποκτήσουν επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά. Να ανιχνεύσουν το λιτό τρόπο ζωής του απλού ανθρώπου, ο οποίος λειτουργούσε στο μέτρο των πραγματικών του αναγκών
- Να γνωρίσουν τα έργα των παλιών μαστόρων και να πάρουν τα μηνύματα της αρμονίας και του μέτρου.
- Να αποκτήσουν επίγνωση των σύγχρονων κοινωνικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών προβλημάτων των χώρων μελέτης.
- Να προσεγγίσουν το λαϊκό πολιτισμό, να συναντήσουν τα στοιχεία που απόμειναν.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
43 μαθητές της Β’ τάξης στελέχωσαν το πρόγραμμα και δούλεψαν με μεγάλο μεράκι όλη τη χρονιά. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες, συνεργάστηκαν μεταξύ τους, παρακολούθησαν προβολές, έκαναν έρευνες και παρουσιάσεις.

Στην ολοκλήρωση του προγράμματος συνέβαλε η επίσκεψή μας στο ΚΠΕ Ανατολικού Ολύμπου, όπου παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα: “ Ο παραδοσιακός οικισμός του Παλιού Παντελεήμονα." Οι υπεύθυνοι του ΚΠΕ μας υποδέχτηκαν στο Κάστρο του Πλαταμώνα , όπου μας ξενάγησαν και γνωρίσαμε την ιστορία του κάστρου και των ανθρώπων που έζησαν μέσα σ ' αυτό. Μετά από ένα σύντομο γεύμα με σάντουιτς και χυμό , που μας προσφέρθηκαν από το ΚΠΕ, πήγαμε στον Παλιό Παντελεήμονα.

Μετά την άφιξή μας αφήσαμε το λεωφορείο στο μεγάλο πάρκινγκ, αφού τα αυτοκίνητα δεν κινούνται μέσα στο χωριό. Από εδώ αρχίσαμε την όμορφη περιήγηση μας στα γραφικά πέτρινα σοκάκια με τις λουλουδιασμένες αυλές. Χωριστήκαμε σε δυο ομάδες, μας μοιράστηκαν ερωτηματολόγια και άρχισε η γνωριμία μας με τον οικισμό. Μάθαμε την ιστορία του χωριού, τις ασχολίες των κατοίκων του, περπατήσαμε στα καλντερίμια και γνωρίσαμε τον τρόπο ζωής των παλιών κατοίκων , αλλά και τον τρόπο κατασκευής των παραδοσιακών σπιτιών. Στη συνέχεια περπατήσαμε μέχρι την κεντρική πλατεία του χωριού , όπου είδαμε την εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονα και το παλιό σχολείο και μετά επισκεφθήκαμε την εκκλησία του Αγίου Αθανασίου με το ξυλόγλυπτο τέμπλο της. Κάτω από το εκκλησάκι βρίσκεται το Περιβαλλοντικό Κέντρο. Εκεί παρακολουθήσαμε παρουσίαση σε power point με θέμα την ιστορία του Κέντρου και του οικισμού και συμπληρώσαμε τα ερωτηματολόγια μας.
Επίσης σε συνεργασία με το περιβαλλοντικό πρόγραμμα της Γ΄ Τάξης “ ΔΑS.O.S ” συμμετείχαμε στην τριήμερη εκδρομή στο νομό Ξάνθης. Κατά τη διάρκεια της εκδρομής μεταξύ άλλων, επισκεφθήκαμε την παλιά πόλη της Ξάνθης, καθώς και τους παραδοσιακούς οικισμούς της Σταυρούπολης, του Παρανεστίου και των Τοξοτών. Γνωρίσαμε το παραποτάμιο δάσος στο Δέλτα του Νέστου, περπατήσαμε στο πανέμορφο μονοπάτι των στενών του Νέστου και διασχίσαμε τα στενά με το τρένο. Θαυμάσαμε τα υπέροχα πουλιά της λίμνης Βιστωνίδας και ενημερωθήκαμε στο Κέντρο Πληροφόρησης. Ξεναγηθήκαμε στα αρχαία Άβδηρα και στο σπήλαιο Μααρά Δράμας.


Τέλος την Παρασκευή 16 Μαΐου 2008 παρουσιάσαμε στην αίθουσα εκδηλώσεων του 7ου Γυμνασίου τις δραστηριότητες του Περιβαλλοντικού Προγράμματος, καθώς και τις υπέροχες μακέτες που κατασκευάσαμε.

Τις δραστηριότητες της ομάδας , καθώς και την εργασία μας μπορείτε να τα βρείτε στην ιστοσελίδα του σχολείου μας :
http://7gym-laris.lar.sch.gr/perivalon/per_ekp.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια: