Συνολικές προβολές σελίδας

"Σκουπίδια: ένας θησαυρός" & "Τα χρήσιμα ….άχρηστα"

Υπεύθυνοι Καθηγητές: Γράβα Βασιλική
Μπάτζιου Αικατερίνη
Ξενίδου Παρθένα,
Παπαγιάννης Βάιος


Πρόλογος
Η παρούσα εργασία αποτελεί προϊόν προσπάθειας μιας ομάδας μαθητών
της Γ΄ τάξης του 7ου ΕΠΑΛ Λάρισας, τμήματος ιατρικών εργαστηρίων, οι οποίοι κάτω από την συνεχή καθοδήγηση των υπευθύνων καθηγητών τους κατάφεραν να συλλέξουν σημαντικό υλικό, το οποίο αναφέρεται πέρα από την ανακύκλωση ως φαινόμενο της σημερινής εποχής, ειδικότερα στο πόσο ενήμεροι και συνειδητοποιημένοι είναι οι πολίτες της πόλης στην οποία ζουν, τη Λάρισα σχετικά με το θέμα.
Για το σκοπό αυτόν επινόησαν 3 ερωτηματολόγια:
• Το πρώτο εξ αυτών απευθύνεται στον Δήμο Λάρισας και αναφέρεται στην καθαυτή διαδικασία ανακύκλωσης στη Λάρισα
• Το δεύτερο απευθύνεται σε ενήλικες κατοίκους της Λάρισας και,
• Το τρίτο σε άτομα σχολικής ηλικίας
(κάτω των 18)
Το δεύτερο και το τρίτο ερωτηματολόγιο ερευνά το πόσο ενήμεροι και συνειδητοποιημένοι είναι οι πολίτες όλων των ηλικιών σχετικά με την ανακύκλωση στη πόλη μας αφενός, και ποια είναι η πορεία της ενημέρωσης και η αποτελεσματικότητά της σχεδόν ένα χρόνο μετά την εισαγωγή του νέου συστήματος ανακύκλωσης με τους μπλε κάδους στη Λάρισα.
Επίσης η εργασία αναφέρεται και στη διήμερη επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Κέντρο Υπάτης όπου οι μαθητές ενημερώθηκαν από τους Υπεύθυνους για την ανακύκλωση στην Ελλάδα γενικότερα, ενώ η επίσκεψη συνδυάστηκε και με έναν όμορφο περίπατο στο δάσος.
Τόσο η επίσκεψη στο περιβαλλοντικό Κέντρο Υπάτης όσο και η επίσκεψη στο Δημαρχείο Λάρισας συνοδεύονται από μια σειρά εντυπώσεων , σχολίων από τους ίδιους στους μαθητές σε μια προσπάθεια που βασίζεται στην πεποίθηση όλων ότι όλα τα αντικείμενα που καταλήγουν στις χωματερές δεν είναι καθόλου άχρηστα, αλλά ένας πραγματικός……θησαυρός!

ΣΥΣΤΑΣΗ ΟΜΑΔΩΝ
Ομάδα Α
1. Λεμοδέτη Κατερίνα
2. Αργυράκη Γεωργία
3. Μέμτσα Κων/να
4. Νακούλα Αναστασία
5. Μίζα Ελβίρα
6. Μπαταγκιώνης Παναγιώτης

Ομάδα B
1. Μπουλουμπάση Ευτυχία
2. Πέτσιου Όλγα
3. Δαουλά Δήμητρα
4. Καλογρίτσα Δέσποινα
5. Λεοντίδου Αναστασία
6. Ζαφειράκη Ευανθία

Ομάδα Γ
1. Κλαψινού Αικατερίνη
2. Τεκούδη Ελεούσα
3. Καρβούνης Γιώργος
4. Σιδηροπούλου Νικολέτα
5. Σιδηροπούλου Ιωάννα
6. Παπαοικονόμου Φανή

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
• 15/10/09 …………… 1η Γενικά
Εισαγωγή στο θέμα

• 6/11/09 ……………… 2η Πλάνο εργασίας
Χωρισμός σε ομάδες

• 20/11/09 ……………..3η Υπογραφή συμβολαίου ( σύνταξη –όροι)

• 11/12/09 …………….. 4η Ανάθεση εργασιών – Σύνταξη
Ερωτηματολογίου Α΄ για την επίσκεψη μας στον Δήμο Λάρισας

• 18/12/09……………… 5η Συντονισμός εν όψη επίσκεψης στο
ΚΠΕ Υπάτης.

• 18 και 19/ 01/10 ………… ΥΠΑΤΗ

• 29/1/10 ………………. 6η Εντυπώσεις από επίσκεψη – Καταγραφή
Ερωτήσεων

• 19/2/10 ………………..7η Συντονισμός εν όψη επίσκεψης στο
Δημαρχείο

• 19/2/10 ……………….. Επίσκεψη στο Δημαρχείο

• 2/3/10 ………………… 8η Αξιολόγηση της επίσκεψης στο δημαρχείο-
Συντονισμός

• 12/3/10…………………9η Σύνταξη Ερωτηματολόγιο Β΄

• 26/3/10…………………10η Σύνταξη Ερωτηματολόγιο Γ΄

• 16/4/10………………….11η Συγκέντρωση- Επεξεργασία στοιχείων
από ερωτηματολόγια Β΄ και Γ΄

• 23/4/10……………….…12η Οργάνωση υλικού

• 30/4/10………………….13η Οργάνωση υλικού


ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ

Σήμερα 20-11-2009 συγκεντρωθήκαμε στον χώρο του σχολείου μας όλοι οι μαθητές του ΓΙΕ Τμήματος του 7ου ΕΠΑΛ Λάρισας που συμμετέχουμε στο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα με θέμα την «Ανακύκλωση», καθώς και οι υπεύθυνοι καθηγητές κ. Β. Γράβα και κ. Αικ. Μπάτζιου, με σκοπό να συμφωνήσουμε με ποιόν τρόπο θα συνεργαστούμε για την καλύτερη διεκπαιρέωση το προγράμματος αυτού.
Δεσμευόμαστε λοιπόν ως προς τα εξής:
Όλοι οι μαθητές:
α) θα είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους
β) θα προσέχουν και δεν θα κάνουν φασαρία
γ) θα είναι συνεργάσιμοι
δ) θα συμμετέχουν ενεργά στις δραστηριότητες
ε) θα έχουν τα κινητά τους κλειστά
Οι καθηγητές:
α) θα είναι συνεπείς σε αυτά που λένε
β) θα είναι πλήρως ενημερωμένοι για το πρόγραμμα
γ) θα μας δίνουν συμβουλές για την εργασία
Οι συμβαλλόμενοι:

ΕΝΟΤΗΤΑ Α’: Περιβάλλον/Ανακύκλωση.

Πως φτάσαμε έως εδώ
Ζούμε στο τέλος της πρώτης δεκαετίας της νέας χιλιετίας όπου η ανάπτυξη και η οικονομική ευημερία εκδηλώνεται για πολλούς με τη συνήθη βόλτα στα μαγαζιά και με αγορές που σε πολλές περιπτώσεις καταλήγουν σκονισμένες στο ντουλάπι ή να συσσωρεύονται καθημερινά στους σωρούς σκουπιδιών στα πεζοδρόμια τους κάδους και τις χωματερές.
Όλο αυτό δεν είναι τίποτα από μια απλή περιγραφή της καταναλωτικής κοινωνίας στην οποία ζούμε. Μιας κοινωνίας που ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα με σχεδόν ανύπαρκτη παραγωγή σκουπιδιών και έφτασε στην «ανεπτυγμένη» της μορφή σήμερα να παράγει εκατομμύρια τόνους σκουπιδιών το χρόνο, γεμίζοντας όλη τη χώρα με εφιαλτικές εικόνες από απαράδεκτες, ανεξέλεγκτες χωματερές.
Μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι κοινωνίες ήταν μικρές και οι άνθρωποι ζούσαν σε χωριά και μικρές πόλεις όπου παρήγαγαν προϊόντα τα οποία κάλυπταν ακριβώς τις δικές τους ανάγκες και των κατοικίδιων ζώων τους, ενώ τα υπολείμματα τα χρησιμοποιούσαν σαν λίπασμα.
Μετά τον Πόλεμο, η ύπαιθρος ερημώθηκε, οι πόλεις διογκωθήκαν για καταλήξουν στη σημερινή τους μορφή με τους πολίτες να ζουν στοιβαγμένοι στις πολυκατοικίες χωρίς δυνατότητα αξιοποίησης των σκουπιδιών τους.
Τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν υπερβολικά οι καταναλωτικές απαιτήσεις των πολιτών που οδήγησαν σε αλλαγές στον τρόπο συσκευασίας των προϊόντων. Όλα σχεδόν τα προϊόντα διατίθενται συσκευασμένα σε μικρότερες ή μεγαλύτερες και βαρύτερες συσκευασίες μιας χρήσης. Πολλές από αυτές δεν είναι καθόλου φιλικές προς το περιβάλλον, όπως π.χ. τα πλαστικά που δύσκολά ανακυκλώνονται και διασπώνται στο έδαφος.
Η μόνη «τεχνική» διαχείρισης των απορριμμάτων στις πόλεις ήταν η συλλογή και η απόθεσή τους σε σκουπιδότοπους, ενώ αργότερα ακολουθούσε και η καύση τους. Πολύ λίγοι δήμοι προσπάθησαν να υλοποιήσουν προγράμματα ανάκτησης υλικών, με αποτέλεσμα το σύστημα αυτό να έχει σοβαρές επιπτώσεις για το περιβάλλον.
Αυτές είναι:
• Ρύπανση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων.
• Ρύπανση εκτάσεων, ακτών και θαλασσών.
• Ρύπανση της ατμόσφαιρας από την καύση κα δυσοσμία των σκουπιδιών.
• Επιδείνωση του φαινομένου του θερμοκηπίου και αύξηση πυρκαγιών.
• Κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία.
• Κίνδυνοι για τα ζώα.
• Υποβάθμιση της περιοχής-αρνητικές επιδράσεις για τον τουρισμό.
Όλες οι παραπάνω αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλων οδήγησαν στην ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση του προβλήματος και μια αλλαγή νοοτροπίας ως προς το τι είναι πρόοδος. Σήμερα θεωρούμε ότι μια κοινωνία προοδεύει όχι όταν καταναλώνει ανεξέλεγκτα και παράγει επομένως μεγάλο όγκο σκουπιδιών, αλλά όταν καταφέρει να μειώσει και τέλος να ελαχιστοποιεί τα απορρίμματα που οδηγούνται στις χωματερές.
Μέθοδοι ή Τεχνικές που χρησιμοποιούνται προς την κατεύθυνση αυτή είναι: ΧΥΤΑ (Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων), επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών, μετατροπή οργανικών απορριμμάτων σε κομπόστ (λίπασμα), ανακύκλωση υλικών, εναλλακτική διαχείριση επικινδύνων και ειδικών απορριμμάτων (μπαταρίες), μηχανικός διαχωρισμός και γενικότερα αποφυγή παραγωγής απορριμμάτων.
Για να επιτευχθούν όλα αυτά έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο να γίνουν οι πολίτες περιβαλλοντολογικά υπεύθυνοι και να συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις προσπάθειες μείωσης, ανάκτησης, και ανακύκλωσης του δήμου τους.
Η Ελλάδα ως χώρα έχει μείνει πίσω στις νέες μεθόδους διαχείρισης απορριμμάτων σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Όμως, αυτό δεν είναι αναγκαστικά κακό γιατί μπορεί να διδαχθεί από την εμπειρία άλλων κρατών και να κάνει πραγματικά άλματα.
Σε όλη την Ελλάδα έχουν δημιουργηθεί πολλοί ΧΥΤΑ, μονάδες μηχανικού διαχωρισμού, προγράμματα ανακύκλωσης υλικών, μονάδες καύσης νοσοκομειακών αποβλήτων, προωθείται ο καθαρισμός των ακτών, ενώ γίνονται συνέχεια προσπάθειες ενημέρωσης των πολιτών.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος όλων είναι μια Ελλάδα με λιγότερα ή καθόλου σκουπίδια. Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής θα οδηγήσει σε μια σειρά από πλεονεκτήματα, όπως η εξοικονόμηση πολύτιμων πρώτων υλών και ενέργειας, ενώ θα ελαχιστοποιηθούν οι αρνητικές επιπτώσεις προς το περιβάλλον.
Ο στόχος στην Ελλάδα είναι για «Πόλεις χωρίς σκουπίδια» και η Λάρισα είναι μια από αυτές, αφού εδώ και μερικούς μήνες συμμετέχει σε αντίστοιχα προγράμματα και προσπαθεί το «Λάρισα πόλη χωρίς σκουπίδια» να γίνει το σήμα κατατεθέν της για τα επόμενα χρόνια.
«Η ανακύκλωση ξεκινά! Τώρα είναι η ευκαιρία να ανοίξουμε την πόρτα μας στην ανακύκλωση και να συμβάλουμε αποφασιστικά στην προστασία του περιβάλλοντος, εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για την πόλη μας και τις μελλοντικές γενιές».
Μήνυμα Δημάρχου Λαρισαίων κ. Κ. Τζανακούλη

Περιβαλλοντική Επίσκεψη στα Λουτρά Υπάτης
Η επίσκεψη στα λουτρά Υπάτης ήταν διάρκειας δυο ημερών με διανυκτέρευση.
Επισκεφθήκαμε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Υπάτης όπου, σε πρώτη φάση, μας έγινε ενημέρωση για την Υπάτη μέσα στους αιώνες. Μάθαμε για την ιστορία της και τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε για διαφορετικούς λόγους από την αρχαιότητα μέχρι την ολική καταστροφή της από τους Γερμανούς την 17η Ιουνίου 1944 γι΄ αυτό και ονομάστηκε «Μαρτυρική Πόλη».
Σήμερα, παρόλο που έχει χάσει την παλιά της αίγλη, παραμένει μια πανέμορφη πόλη που προσφέρει αξιόλογα αξιοθέατα καθώς και το υπερσύχρονο Βυζαντινό Μουσείο Φθιώτιδας το οποίο και επισκεφθήκαμε.
Το ΚΠΕ Υπάτης λειτουργεί από το 2003 με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας και είναι στελεχωμένο με εκπαιδευτικούς της Α΄θμιας και Β΄θμιας εκπαίδευσης.
Συμμετέχει ενεργά και συντονίζει διάφορες περιβαλλοντικές ομάδες σχολείων με θέμα το δάσος, το ποτάμι, την οικολογία καθώς και το περιβάλλον και την ανακύκλωση γενικότερα.
Βασικός στόχος του είναι «να αναπτύξει στους μαθητές μια υπεύθυνη στάση σε ζητήματα περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής», πράγμα το οποίο είναι εφικτό εφόσον η γεωγραφική θέση της πόλης στην πλαγιά της Οίτης δίνει την ευκαιρία σε όσους το επισκέπτονται να εκτιμήσουν την ομορφιά της φύσης και να θέλουν να τη διατηρήσουν αναλλοίωτη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, προβολή βίντεο και μετά συζήτηση σχετικά με την Διαχείριση απορριμμάτων- Ανακύκλωση σε πανελλαδικό κυρίως επίπεδο.
Από το έντυπο υλικό που μας δόθηκε, το σλόγκαν και στο Δήμο Υπάτης είναι το ίδιο: «τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα, είναι πρώτη ύλη. Τίποτα δεν πηγαίνει χαμένο!». Αυτό ενισχύει και πάλι την πεποίθηση ότι τα σκουπίδια είναι πράγματι ένας………θησαυρός!!!
Η δεύτερη μέρα στην Υπάτη περιλάμβανε δίωρη πορεία στο δάσος. Η Οίτη είναι ένα μαγευτικό βουνό, πλούσιο σε χλωρίδα και πανίδα και η εμπειρία έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με το δασικό περιβάλλον, να εξερευνήσουν, να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν πώς λειτουργεί.
Έμαθαν για την αλληλεξάρτηση των στοιχείων του δάσους (π.χ. την συμβίωση έλατου και ίξου, την κίσσας και την βελανιδιάς, έλατου και κέδρου) και το πώς το δάσος μπορεί να μεταβάλλεται συνεχώς χωρίς να διαταράσσεται η ισορροπία του. Τέλος πως ακόμα και στο δάσος φαινομενικά «άχρηστα», πεσμένα, σάπια δέντρα δεν είναι για πέταμα, αλλά βοηθούν να αναπτυχθεί μια σημαντική τροφική αλυσίδα από μύκητες, βακτήρια, σκουλήκια, μυρμήγκια, κ.α., που χωρίς αυτά ο πλανήτης θα ήταν ένα απέραντο νεκροταφείο φυτών και ζώων.
Σε γενικές γραμμές αντιληφθήκαν όλοι πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους για τον άνθρωπο, όχι μόνο γιατί προσφέρουν πρώτες ύλες και οξυγόνο, αλλά και ως τόπος αναψυχής.
Ο άνθρωπος όμως προκαλεί προβλήματα με πυρκαγιές, καταπατήσεις, ενώ ο μαζικός τουρισμός υποβιβάζει τις δασικές περιοχές. Όλοι μας έχουμε δει σκουπίδια (ανακυκλώσιμα και μη) μέσα στο δάσος, μια θέα αποκρουστική, που μπορεί να γίνει αιτία ανεπανόρθωτης ζημιάς από πυρκαγιά στο δάσος.
Το μήνυμα είναι ένα: Η γνώση για το πόσο πολύτιμο είναι το δάσος και ο σωστός σχεδιασμός προσέγγισής του από τον άνθρωπο, χωρίς επιβάρυνση από σκουπίδια μπορούν να σώσουν το δάσος. Βασική προϋπόθεση για όλα αυτά όμως είναι ο σεβασμός προς τη φύση και η υπευθυνότητα στην συμπεριφορά μας.

Εντυπώσεις μαθητών ΓΙΕ από την επίσκεψή τους στην Υπάτη.

Στην αρχή αντέδρασα μόλις άκουσα για την δίωρη πορεία στο δάσος. Στο τέλος όμως δεν ήθελα να τελειώσει.

Ο περίπατος στο δάσος τελικά μου έφτιαξε την διάθεση. Ξέφυγα τελείως, καθάρισε το μυαλό μου.

Είχα την ευκαιρία να δω πράγματα στο δάσος που μέχρι τότε διάβαζα μόνο στα σχολικά βιβλία.
Είδα κάτι σκουπίδια δίπλα στο δάσος και πραγματικά νεύριασα με το πόσο ασυνείδητοι είναι οι άνθρωποι.
Απόρησα με τον εαυτό μου που θύμωσα με αυτούς που έκαναν την όχθη ενός ξεροπόταμου χωματερή. Άλλη φορά ούτε που θα το πρόσεχα!

Από το βίντεο για την ανακύκλωση έμαθα ότι οι πόλεις είναι εργοστάσια παραγωγής σκουπιδιών.

Ωραίο το Βυζαντινό Μουσείο! Πολύ περιποιημένο και με πολλά και διαφορετικά εκθέματα.

Κρίμα που τα Λουτρά δεν λειτουργούν. Χρειαζόμουν ένα ιαματικό μπάνιο για να αναζωογονηθώ!

Δεν περίμενα να μου αρέσει η Υπάτη αλλά είναι πραγματικά εντυπωσιακή με τον Σπερχειό στην κοιλάδα και την Οίτη ακριβώς από πάνω της.

Μια χαρά τα καταφέρνει η φύση από μόνη της. Ο άνθρωπος, αντί να βοηθάει, δυστυχώς καταστρέφει όπου πάει.

Μου έκανε εντύπωση που η Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες ξεκίνησε την ανακύκλωση τώρα τελευταία. Γιατί αργήσαμε τόσο;

ΕΝΟΤΗΤΑ Β’: Η Ανακύκλωση στη Λάρισα

Τι προβλέπει ο νόμος για την ανακύκλωση
Το σημερινό σύστημα ανακύκλωσης περιλαμβάνει την ανακύκλωση υλικών συσκευασίας, δηλαδή χάρτινων, γυάλινων, πλαστικών αλουμινίου και λευκοσιδήρου.
Εντάχθηκε στην Ελληνική πραγματικότητα με τον Νόμο 2939/01 ο οποίος εναρμονίζει την Ελλάδα με την Ευρωπαϊκή Κοινοτική Νομοθεσία η οποία προβλέπει την εφαρμογή προγραμμάτων ανάκτησης χρήσιμων υλικών από τα απόβλητα που μπορεί μετά από ανάλογη επεξεργασία να επιστρέψουν στην αγορά.
Πιο συγκεκριμένα ο νόμος αυτός δεν έχει μόνο σαν στόχο να προφυλάξει το περιβάλλον από τον τεράστιο όγκο αποβλήτων που το ρυπαίνουν, αλλά και κατά κάποιο τρόπο να << αποζημιώσει >> το περιβάλλον δίνοντας τη δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης υλικών που γενναιόδωρα μας προσφέρει το περιβάλλον.
Επίσης, αυτό που είναι ίσως λιγότερο γνωστό, είναι το γεγονός ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ που έχει την ευθύνη για την εφαρμογή του νόμου υποχρεώνει τους ίδιους τους παραγωγούς και γενικά διακινητές των προϊόντων που παράγουν απόβλητα, να τα συλλέγουν και να τα αξιοποιούν ανάλογα (π.χ. ορυκτέλαια, μπαταρίες, υλικά συσκευασίας, ηλεκτρικά / ηλεκτρονικά προϊόντα).
Πρόκειται, δηλαδή, για την οργάνωση συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων.

Επίσκεψη στο Δημαρχείο Λάρισας
(Tο παρακάτω κείμενο βασίζεται στις απαντήσεις που συλλέξαμε με τη βοήθεια ερωτηματολογίου κατά την επίσκεψή μας στο Δημαρχείο Λάρισας)
Ο Δήμος Λαρισαίων ξεκίνησε την υλοποίηση του προγράμματος ανακύκλωσης τον Ιούνιο του 2009. Έως τότε και από το 2000 υπήρχαν στην πόλη κάδοι ανακύκλωσης (καθαρού) χαρτιού, ενώ υπήρχε επίσης δυνατότητα ανακύκλωσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, μπαταριών, παλαιών οχημάτων και ελαστικών.
Το νέο σύστημα περιλαμβάνει <<Διαλογή στην Πηγή>>, οπού ο διαχωρισμός υλικών προς ανακύκλωση γίνεται στον Δήμο από τους δημότες και με διαδοχική ανάπτυξη τομέων, δηλαδή ξεκινώντας από συγκεκριμένες περιοχές της πόλης, επεκτείνοντας το σύστημα και σε άλλες περιοχές (τομείς), μετά από αξιολόγηση του αποτελέσματος.
Από το Δήμο Λάρισας αξιολογήθηκαν και άλλοι τρόποι συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών όπως π.χ. με την τοποθέτηση τεραστίων κάδων σε καίρια σημεία (πάρκα, πλατείες) της πόλης, όπου οι κάτοικοι θα μπορούσαν να μεταφέρουν τα ανακυκλώσιμα (βλ. Δήμος Θεσσαλονίκης). Όμως σε ότι αφορά την πόλη της Λάρισας, η οποία είναι μία πυκνοκατοικημένη πόλη, θεωρήθηκε καλύτερο να τοποθετηθούν μπλε κάδοι στις γειτονιές διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτόν την πρόσβαση για τους κατοίκους.
Έτσι, αν κάποιος παρατηρήσει με προσοχή, θα διαπιστώσει στις περιοχές που υπάρχουν μπλε κάδοι, ότι ανά 3 πράσινους κάδους αντιστοιχεί 1 μπλε, ενώ ο κάθε πολίτης χρειάζεται να διανύσει μία απόσταση μόλις 75μ. για να τοποθετήσει τα ανακυκλώσιμα του.
Η α’ φάση του προγράμματος προβλέπει την τοποθέτηση μπλε κάδων σε επιλεγμένες περιοχές (κέντρο, Αγ. Αντώνιος, Αγ. Αθανάσιος, Φιλιππούπολη, Αγ. Θωμάς, Λειβαδάκι, Νεάπολη, Ηπειρώτικα, Νεραΐδα, Αγ. Νικόλαος, Αγ. Αχίλλειος, Αγ. Κων/νος , Αγ. Σαράντα) έως το τέλος του 2009, ενώ με την υλοποίηση και ολοκλήρωσης της β’ φάσης μέχρι το τέλος του 2010, θα καλυφθούν και οι υπόλοιπες περιοχές της πόλης.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2010 έχουν τοποθετηθεί στη πόλη περίπου 1300 μπλε κάδοι, έχουν συλλεχθεί πάνω από 1600 τόνοι υλικών και έχει καλυφθεί το 85% των νοικοκυριών της πόλης.
Είναι σαφές ότι το πρόγραμμα για να έχει επιτυχία πρέπει να στηρίζεται καθημερινά και συνεχώς από τους πολίτες, διαφορετικά θα καταρρεύσει.
Αυτό έγινε αντιληπτό από τον δήμο από τη πρώτη στιγμή, γι’ αυτό και οργανώθηκε μία εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών με φυλλάδια, διαφημιστικά spot και εφημερίδες.
Επίσης, υπήρξε έντονη η παρουσία του στην Γιορτή Πηνειού, εκδήλωση στη σκεπαστή της Νεάπολης καθώς και σε συνεντεύξεις στο ραδιόφωνο. Φυσικά, δεν πρέπει να παραβλέπει κανείς το γεγονός ότι λειτουργεί και ιστοσελίδα (www.larissa-dimos.gr) που παρέχει όλες τις λεπτομέρειες για την υλοποίηση και εξέλιξη του προγράμματος. Τέλος, οι πολίτες προμηθεύτηκαν τις ειδικές σακούλες ανακύκλωσης που περιείχαν <<το εγχειρίδιο του Καλού Ανακυκλωτή>> με οδηγίες για τη σωστή χρήση των μπλε κάδων καθώς και επιστολή του Δημάρχου της πόλης σχετικά με το σκεπτικό της προσπάθειας αυτής, ενθαρρύνοντας τους να ανακυκλώνουν.
Σε ότι αφορά τώρα τη διαδικασία συλλογής των ανακυκλώσιμων υλικών, αυτή γίνεται με τη βοήθεια τεσσάρων ειδικών απορριμματοφόρων οχημάτων. Καθημερινά κινούνται σε ξεχωριστές συνοικίες δυο απορριμματοφόρα γενικής ανακύκλωσης και δυο χαρτιού, με έναν οδηγό και δυο εργάτες ανά όχημα, ενώ απασχολούνται συνολικά 15 άτομα ανά βάρδια ή 45 άτομα την ημέρα. Τα δρομολόγια περιλαμβάνουν ένα για σχολεία (χαρτί), ένα δια επιχειρήσεις, ένα για πεζόδρομους και ένα απογευματινό σε λαϊκές αγορές και σούπερ μάρκετ.
Τα ανακυκλώσιμα υλικά συλλέγονται από τους μπλε κάδους 2-3 φορές την εβδομάδα και μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις του ΚΔΑΥ (Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών) που βρίσκεται στο ΧΥΤΑ Λάρισας 25 χιλ. από την πόλη. Πρόκειται για μια σύγχρονη μονάδα υψηλών προδιαγραφών που μπορεί να δεχθεί τα ανακυκλώσιμα υλικά όχι μόνον της Λάρισας αλλά και ολόκληρου του νομού. Συνολικά δέχεται 9 τόνους ανά βάρδια ή 20 τόνους την ημέρα.
Μετά από κάποια επεξεργασία (πλύσιμο), η διαλογή γίνεται κυρίως χειρονακτικά με την βοήθεια ιμάντα, όπου ο κάθε εργάτης ξεχωρίζει ένα υλικό και το τοποθετεί σε καλάθια. Τα υλικά στη συνέχεια περνούν από πρέσα, δένονται και γίνονται δέματα προς πώληση σε εργοστάσια ανακύκλωσης πρώτων υλών στην Ελλάδα. Τα υλικά που απομένουν μεταφέρονται στο ΧΥΤΑ όπου θάβονται και δεν ξαναχρησιμοποιούνται.
Σημείωση: Χρειάζεται μεγάλη προσοχή στο τρόπο που αδειάζουμε τα ανακυκλώσιμα υλικά στους μπλε κάδους, όπου πρέπει να αδειάζοντας χύμα. Αν βρίσκονται σε δεμένη σακούλα δεν ανακυκλώνονται αλλά οδηγούνται στο ΧΥΤΑ.
Πάνω από 2000 άτομα απασχολούνται συνολικά στην ανακύκλωση σήμερα στη Λάρισα. Πρόκειται φυσικά για πολλά κομμάτια ανακύκλωσης όπως π.χ. συσκευασιών χαρτιού, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, ορυκτελαίων, ελαστικών κ.α.
Η λειτουργία του ΚΔΑΥ έχει συμβάλει καθοριστικά στον στόχο της «πράσινης ανάπτυξης» του Δήμου Λαρισαίων και είναι γεγονός ότι και πολλοί άλλοι Δήμοι της χώρας προσπαθούν να δημιουργήσουν αντίστοιχες μονάδες.
Η συμμετοχή του Δήμου Λαρισαίων γενικότερα στην εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων περιλαμβάνει και διάφορες συνεργασίες με φορείς που του αποφέρουν οικονομικά οφέλη όπως π.χ. η συμφωνία συνεργασίας με την ΕΕΑΑ Α.Ε. η οποία επιχορηγεί τον Δήμο με 20,00 €/τόνο συλλεγμένου χαρτιού συσκευασίας.

Εντυπώσεις από την επίσκεψη στο Δημαρχείο
H ενημέρωση έγινε στον χώρο του Δημοτικού Συμβουλίου. Αισθανθήκαμε κι εμείς σαν μέλη του, πραγματικά σημαντικοί!!!
Οι υπεύθυνοι για την ενημέρωση ήταν πολύ ευχάριστοι μαζί μας και καλά προετοιμασμένοι…
Τα φυλλάδια που μας έδωσαν, μας βοήθησαν πολύ στην εργασία μας.
Είχα ξεχάσει τι πρέπει να κάνω ακριβώς όταν ανακυκλώνω και τα ξαναθυμήθηκα όλα.
Μου έκανε εντύπωση πόσο καλά οργανωμένος είναι ο Δήμος στα θέματα ανακύκλωσης.
Μάθαμε επιτέλους πού πάνε όλα αυτά τα ανακυκλώσιμα υλικά που μαζεύονται στους μπλε κάδους.
Είναι ωραίο να ακούς πράγματα, όχι να διαβάζεις όλη την ώρα. Είναι πιο ενδιαφέρον έτσι.
Χάρηκα όταν οι εκπρόσωποι του Δήμου μας είπαν ότι οι ερωτήσεις μας ήταν πολύ καλές.
Η επίσκεψη στο Δημαρχείο ήταν ένα ωραίο διάλλειμα –αλλά και πάρα πολύ χρήσιμο!!!- από τα κλασικά μαθήματα..

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’: Αποτελεσματικότητα/Οικολογική Συνείδηση

Σχόλια-Παρατηρήσεις-Συμπεράσματα από Ερωτηματολόγια Β’και Γ’

Ερωτηματολόγιο Β’ - Προς ενήλικες κατοίκους Λάρισας

Σχόλια-Παρατηρήσεις

Ερωτήθηκαν συνολικά 100 άτομα, 45 γυναίκες και 55 άνδρες ηλικίας από 19 έως και άνω των 65 ετών.

Ερωτ. 2-3: Το 73% από αυτούς ανακυκλώνουν με κάποιον τρόπο, συστηματικά (40%), μερικές φορές (40%) ή ελάχιστα (20%).

Ερωτ. 4: Στην ερώτηση με ποιόν τρόπο ενημερωθήκατε για τους μπλε κάδους στη Λάρισα, πράγματι το 31% ενημερώθηκε από τα έντυπα του Δήμου, το 18% από το ράδιο, TV, αλλά εντύπωση μας προκαλεί το γεγονός ότι το 41% των συμπολιτών μας το άκουσε από άλλους, παρά την τεράστια εκστρατεία ενημέρωσης που έγινε από τον Δήμο.

Ερωτ. 5: Όταν ερωτήθηκαν πόσο ξεκάθαροι ήταν σχετικά με το τι μπορούν να «πετάξουν» στου μπλε κάδους, μόνο οι 3 στους 10 φαίνεται να είναι απολύτως ξεκάθαροι, ενώ άλλοι 3 είναι ελάχιστα έως καθόλου ξεκάθαροι. Κάπου στη μέση βρίσκεται ένα ανάλογο ποσοστό όσων έχουν συγκεχυμένες απόψεις σχετικά με το θέμα αυτό.

Ερωτ. 6: Αυτό ενισχύεται περισσότερο όταν πρέπει να επιλέξουν από μια λίστα πραγμάτων που μπορούν να πεταχτούν στους μπλε κάδους.
Μόνο το 65% των ερωτηθέντων επέλεξαν κουτιά γάλακτος και μπουκάλια, 15% αφρολέξ, 9% μπαταρίες, 3% ηλεκτρικές συσκευές, ενώ 16% πιστεύουν όλα τα παραπάνω.

Ερωτ. 7: Τέλος, όταν ερωτήθηκαν τι θα έκαναν την παλιά ηλεκτρική κουζίνα που ήθελαν να πετάξουν, μόνο οι μισοί θα τηλεφωνούσαν στον Δήμο να έλθει να την παραλάβει. Πολλοί από αυτούς (το 33%) δεν είναι σίγουροι αν θα πρέπει να την τοποθετήσουν μέσα ή δίπλα στον μπλε ή πράσινο κάδο, ενώ ένα ποσοστό 16% συνεχίζει να πιστεύει ότι οι άχρηστες συσκευές πρέπει να πετιούνται σε κάποιον σκουπιδότοπο έξω από την πόλη.

Συμπέρασμα: Γενικά μπορούμε να πούμε ότι σε διάστημα ενός χρόνου περίπου από τότε που ο Δήμος Λαρισαίων εντάχθηκε στο πρόγραμμα ανακύκλωσης με τους μπλε κάδους, οι Λαρισαίοι κάτοικοι έχουν αφενός ξεκινήσει να ανακυκλώνουν αλλά υπάρχει πολύς δρόμος μπροστά ώστε να ανακυκλώνουν συστηματικά και τέλος να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση.

Κατά την άποψή μας, ο Δήμος δεν πρέπει να επαναπαυτεί αν θέλει οι κόποι του να πιάσουν τόπο. Η ενημέρωση έγινε και εξακολουθεί να γίνεται σε νέες γειτονιές. Όμως θα πρέπει να βρει τρόπο να ξαναθυμίζει σε όλους τους κατοίκους τι πρέπει να κάνουν και πώς να ανακυκλώνουν σωστά.

Με τον τρόπο αυτό, με επιμονή και υπομονή δηλαδή, θα καταλάβουν όλοι οι Λαρισαίοι όλων των μορφωτικών και κοινωνικών επιπέδων ότι η ανακύκλωση είναι πολύ σημαντική και για να σώσουμε το περιβάλλον, αλλά γιατί μέσα από αυτή εξοικονομούμε χρήματα για τον Δήμο, τη χώρα και για εμάς τους ίδιους στους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Να μάθουμε όλοι μας ότι «τα σκουπίδια είναι ένας πραγματικός…….Θησαυρός!»

Ερωτηματολόγιο Γ’- Προς μαθητές

Σχόλια-Παρατηρήσεις

Ερωτήθηκαν συνολικά 100 μαθητές κάτω των 18 ετών εκ των οποίων οι 50 ήταν αγόρια και οι 50 ήταν κορίτσια.

Ερωτ. 1: Όπως είναι φυσικό, υπάρχει κάδος ανακύκλωσης για χαρτιά στο 40% των σχολείων. Σε ελάχιστα όμως σχολεία υπάρχει μπλε κάδος ανακύκλωσης και για συσκευασίες, ενώ στην πλειοψηφία υπάρχει κάδος απορριμμάτων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι μαθητές που καταναλώνουν π.χ. κάποιο αναψυκτικό να αναγκάζονται να το πετούν στα σκουπίδια.

Δεδομένου του ότι στα σχολεία υπάρχει μεγάλη κατανάλωση προϊόντων σε ανακυκλώσιμες συσκευασίες είναι απολύτως αναγκαίο να τοποθετηθούν μπλε κάδοι στις αυλές των σχολείων (ίσως μικρότερου μεγέθους) και ο Διευθυντής να εξηγήσει στους μαθητές ποιος είναι ο σκοπός τους.

Ερωτ. 2: Είναι γεγονός ότι ή οι μαθητές δεν έχουν αναπτύξει οικολογική συνείδηση ή ότι τις περισσότερες φορές δεν έχουν πρόσβαση σε μπλε κάδο ανακύκλωσης. Αυτό φαίνεται από το ότι πάνω από τους μισούς μαθητές ρίχνουν το άδειο κουτί αναψυκτικού στα σκουπίδια, που σημαίνει φυσικά ότι καταλήγει σε κάποια χωματερή. Είναι επίσης εντυπωσιακό πως σχεδόν 2 στους 10 μαθητές ακόμη και σήμερα το 2010, πετούν το κουτί κάτω!!

Ερωτ. 3: Σχετικά με το πώς ενεργούν οι μαθητές όταν δουν κάποιον συμμαθητή τους να πετάει το κουτί κάτω, εδώ οι απόψεις είναι διχασμένες και ιδιαίτερα εντυπωσιακές. Ενώ οι μισοί περίπου μαθητές τους λένε να το πετάξουν στα σκουπίδια, σχεδόν οι άλλοι μισοί τους αγνοούν.

Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει ευαισθησίες γύρω από το θέμα αυτό, σε αντίθεση ίσως με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου η ανακύκλωση είναι τρόπος ζωής.

Υπάρχει βέβαια και ένα ελάχιστο ποσοστό 10-12% που μπαίνει στον κόπο να το πάρει από κάτω και να το πετάξει στα σκουπίδια, προσπαθώντας τουλάχιστον να κρατήσει τον χώρο καθαρό.

Ερωτ. 4: Αξίζει να αναρωτηθεί κανείς κατά πόσο το σχολείο, όπου ο μαθητής περνάει τόσες ώρες καθημερινά, έχει τη διάθεση και το σύστημα για να ενημερώνει τους μαθητές για την ανακύκλωση.

Δυστυχώς μόνο στο ¼ των σχολείων η ενημέρωση είναι σαφής και συστηματική, ενώ στο 75% (!!) των σχολείων η ενημέρωση είναι ελάχιστη ελλιπής ή ακόμη και ανύπαρκτη.

Ερωτ. 5: Βλέπουμε επίσης πως τα κορίτσια είναι πολύ περισσότερο ευαισθητοποιημένα για το θέμα σε σχέση με τα αγόρια, εφόσον σχεδόν το 80% από αυτά έχει μιλήσει κάποιες φορές για την ανακύκλωση με μεγαλύτερα μέλη της οικογένειάς τους (το ποσοστό είναι 54% για τα αγόρια). Αυτό δείχνει επίσης και πόσο τους απασχολεί στη ζωή τους γενικότερα.

Ερωτ. 6: Είναι όμως λυπηρό ότι σε κάθε περίπτωση το 30% των κοριτσιών και το 36% των αγοριών αδιαφορεί εντελώς αν ανακυκλώνουν στην οικογένειά τους ή όχι, ενώ δεν κάνει τίποτα γι’ αυτό.

Τα παιδιά συνήθως επηρεάζονται από αυτά που λέει ο δάσκαλος ή ο καθηγητής στο σχολείο. Αν γινόταν συνεχής αναφορά στο θέμα αυτό στο σχολείο, ίσως οι μαθητές να μετέφεραν αυτά που συζητούν στο σπίτι και να επηρέαζαν και την υπόλοιπη οικογένεια.

Ερωτ. 7: Όμως η πλειοψηφία των παιδιών παραδέχεται ότι η συνεχής και συστηματική ανακύκλωση είναι για αυτούς, αν όχι ακόμα τρόπος ζωής, αρκετά σημαντική. Είναι κρίμα που έστω και ένα μικρό ποσοστό 15-20% δεν έχει πειστεί ακόμη ή αδιαφορεί για την χρησιμότητα της ανακύκλωσης.

Ερωτ. 8: Τέλος, πάνω από τα μισά κορίτσια (66%) θα έπαιρναν με χαρά μέρος σε μια εκστρατεία ενημέρωσης για την ανακύκλωση στο σχολείο τους (το ποσοστό είναι 44% για τα αγόρια). Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά αυτά αναγνωρίζουν τη σημασία της ανακύκλωσης, αλλά υπάρχει ακόμη η νοοτροπία και στα δυο φύλα (το ¼ αυτών) της συμμετοχής τους για να «χάσουν μάθημα».

Συμπέρασμα: Πώς μπορούμε να μιλάμε για αποτελεσματική ανακύκλωση στην πόλη μας, όταν η βάση της κοινωνίας που είναι τα νέα παιδιά αγνοούν το πόσο σημαντική είναι; Πώς μπορεί αυτά τα παιδιά να γίνουν υπεύθυνα άτομα και να ανακυκλώνουν συστηματικά μόλις ενηλικιωθούν;

Εφόσον τα σχολεία από μόνα τους δεν κάνουν ικανοποιητική δουλειά προς αυτή τη κατεύθυνση έως τώρα, μήπως θα πρέπει ο Δήμος Λάρισας να αρχίσει μια οργανωμένη εκστρατεία ενημέρωσης από όλα τα σχολεία της πόλης μας στην οποία είναι καλό να συμμετέχουν και παιδιά σχολικής ηλικίας;

Εμείς πιστεύουμε πως Ναι!

Επίλογος


ΤΙ ΕΜΑΘΑ

Από το πρόγραμμα έμαθα:

• Να εκτιμώ το δάσος.

• Ότι το δάσος είναι σημαντικό για την επιβίωση του ανθρώπου.

• Ότι μπορεί να μάθεις πάρα πολλά από τη φύση αν την εξερευνήσεις.

• Η Ελλάδα έχει πολλές ομορφιές και ακόμη και μια απλή βόλτα στο δάσος μπορεί να σου προσφέρει ευχαρίστηση- δεν είναι μόνο κλαμπ!

• Ότι άνθρωποι, ζώα, φυτά συνδέονται μεταξύ τους και για να συμβιώσουν, πρέπει ο άνθρωπος, που έχει λογική, να φροντίσει να διατηρηθεί η ισορροπία αυτή.

• Ότι το αν ανακυκλώνεις ή όχι είναι και θέμα σωστής ενημέρωσης από σχολεία, δήμους κλπ.

• Ότι οι περιβαλλοντικές εκδρομές πρέπει να ενταχθούν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα γιατί φέρνουν τους μαθητές κοντά στη φύση.

• Πρέπει όλοι μας να αποκτήσουμε οικολογική συνείδηση γιατί κινδυνεύει και η χώρα μας και ολόκληρος ο πλανήτης.

• Όταν παίρνεις μέρος σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, όλα αυτά που ακούς γύρω σου για το περιβάλλον, την ανακύκλωση παίρνουν σάρκα και οστά, δεν είναι μόνο θεωρία.

• Όλοι περιμένουν από τους ΑΛΛΟΥΣ να κάνουν κάτι για έναν καλύτερο κόσμο. Όμως τα πάντα ξεκινούν από ΕΜΑΣ.

• Άκουγα ότι <<η άγνοια σκοτώνει>>. Είναι αλήθεια. Χωρίς να ξέρουμε κάναμε τόσα πολλά που <<σκότωναν>> το περιβάλλον.

• Τώρα κάθε φορά που μαζεύω κάποια σκουπίδια τα ξεχωρίζω σε ανακυκλώσιμα και μη χωρίς δεύτερη σκέψη.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’
Φωτογραφικό υλικό






ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β’

Ερωτηματολόγια Α’, Β’ & Γ’

Η Ανακύκλωση στην Πόλη της Λάρισας

Ερωτηματολόγιο Α΄
Εισαγωγή

Είμαστε μαθητές της Γ΄ Λυκείου του 7ου ΕΠΑΛ Λάρισας, τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων.
Έχουμε ενταθεί πρόσφατα σε Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα με θέμα την ανακύκλωση, και πιο συγκεκριμένα την ανακύκλωση απορριμμάτων οικιακής προέλευσης με το νέο σύστημα των μπλε κάδων που τοποθετήθηκαν πριν από μερικούς μήνες στη πόλη μας.
Θα θέλαμε να σας υποβάλλουμε ορισμένες ερωτήσεις σχετικά με το θέμα ώστε, μετά από δική μας έρευνα, να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε ορισμένα συμπεράσματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του συστήματος.
Έχουμε χωρίσει το ερωτηματολόγιο σε δύο μέρη:
Tο Α΄ μέρος αφορά στο σκεπτικό και την μεθόδευση του νέου αυτού συστήματος ανακύκλωσης, ενώ το Β΄ μέρος αφορά στην καθαυτού διαδικασία συλλογής και διαχωρισμού των ανακυκλώσιμων υλικών.
Ελπίζουμε ότι θα ανταποκριθείτε και θα μας βοηθήσετε να συλλέξουμε στοιχεία που είναι απαραίτητα για την έρευνά μας .

Mέρος Α΄
1) Πότε ακριβώς εισάγατε το σύστημα συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών στους μπλε κάδους;
2) Έως τότε, τι είδος ανακύκλωσης υπήρχε στην πόλη μας;
3) Από ποιες άλλες ελληνικές πόλεις αντλήσατε την εμπειρία σας; Πού βασιστήκατε;
4) Από τις πληροφορίες που είχατε, πόσο αποτελεσματικό ήταν σε άλλες πόλεις;
5) Προφανώς δεν τοποθετήθηκαν κάδοι σε όλες τις συνοικίες της Λάρισας. Με ποια κριτήρια επιλέξατε να τους τοποθετήσετε στα συγκεκριμένα σημεία;
6) Με ποιον τρόπο ενημερώθηκαν οι κάτοικοι της Λάρισας για το νέο σύστημα ανακύκλωσης;
7) Χρησιμοποιήθηκαν καθόλου τα Μ.Μ.Ε, π.χ. τοπικός τύπος, τηλεόραση, στην διαδικασία ενημέρωσης;
8) Πώς ενημερώνεστε για την εξέλιξη και αποτελεσματικότητα του προγράμματος;
9) Πώς σκοπεύετε να προχωρήσετε;

Μέρος Β΄
1) Τι είδος απορριματοφόρα αδειάζουν τους μπλε κάδους και πόσο συχνά;
2) Πού γίνεται η διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών και με ποιόν τρόπο;
3) Πόσα άτομα απασχολούνται στον χώρο αυτό;
4) Είναι γεγονός ότι οι συσκευασίες που πετιούνται στους κάδους (π.χ. μπουκάλια- δοχεία ) πρέπει να είναι άδειες και καθαρές .Τι γίνεται όμως με αυτές που δεν είναι εντελώς άδειες;
5) Που αποστέλλονται τα ανακυκλώσιμα υλικά μετά τον διαχωρισμό τους;
6) Υπάρχουν κάποια προβλήματα στο όλο σύστημα που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο μέλλον για καλύτερη λειτουργικότητα;

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Β΄

Προς ενήλικες κατοίκους Λάρισας
Άνδρας 45 Γυναίκα 55
1. Σε ποια ομάδα ανήκετε ηλικιακά;
19-30 9 20 31- 49 14 20 50-65 16 12 65 και άνω 6 3
2. Ανακυκλώνετε; Ναι 73 Όχι 27
3. Αν ναι, πόσο συχνά ανακυκλώνετε;
α) Συστηματικά 40 β) Μερικές φορές 40 γ) Ελάχιστα 20
4. Με ποιον τρόπο ενημερωθήκατε για τους μπλε κάδους ανακύκλωσης που υπάρχουν στην πόλη σας;
α. Το ακούσατε από άλλους. 41
β. Από ενημερωτικά έντυπα του Δήμου. 39
γ. Από το ράδιο, τηλεόραση κ.τ.λ. 18
δ. Άλλο …………………………………….. 8
5. Πόσο ξεκάθαροι είστε σχετικά με το τι μπορείτε να «πετάξετε» στους μπλε κάδους;
Πολύ ξεκάθαροι Καθόλου ξεκάθαροι
24 17 27 15 17
6. Ποια από τα παρακάτω μπορείτε να «πετάξετε» στους νέους μπλε κάδους;
α. Κουτιά γάλακτος 65
β. Μπουκάλια 64
γ. Αφρολέξ 15
δ. Μπαταρίες 9
ε. Ηλεκτρικές συσκευές 3
στ. Όλα τα παραπάνω 16
7. Αν θέλατε να «πετάξετε» μια παλιά ηλεκτρική κουζίνα:
α. θα την πετούσατε σε σκουπιδότοπο έξω από την πόλη. 16
β. θα την τοποθετούσατε μέσα ή δίπλα στον πράσινο κάδο σκουπιδιών. 20
γ. θα την τοποθετούσατε μέσα ή δίπλα στον μπλε κάδο ανακύκλωσης. 13
δ. θα τηλεφωνούσατε στο Δήμο να έλθει να την παραλάβει. 51

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Γ΄
Προς Μαθητές
Αγόρι 50 Κορίτσι 50
1. Στο χώρο του σχολείου μου υπάρχει:
α. κάδος ανακύκλωσης μόνο για χαρτιά. 20 21
β. κάδος ανακύκλωσης και για συσκευασίες. 18 11
γ. κάδος απορριμμάτων. 27 35
2. Όταν πιω κάποιο αναψυκτικό ρίχνω το άδειο κουτί:
α. στον μπλε κάδο ανακύκλωσης. 18 16
β. στα σκουπίδια. 21 28
γ. κάτω. 11 6
3. Αν δω κάποιον συμμαθητή μου να πετάει κάποιο κουτί αναψυκτικού κάτω:
α. του λέω να το πετάξει στα σκουπίδια. 18 23
β. το παίρνω από κάτω και το πετάω εγώ. 5 6
γ. το αγνοώ. 27 21
4. Στο σχολείο μου η ενημέρωση για την ανακύκλωση είναι:
α. Σαφής και συστηματική. 10 14
β. Ελάχιστη. 14 18
γ. Ελλιπής. 6 4
δ. Ανύπαρκτη. 20 14
5. Έχω μιλήσει σε μεγαλύτερα άτομα της οικογένειάς μου για την ανακύκλωση:
α. πολλές φορές. 11 17
β. μια-δυο φορές. 16 22
γ. ποτέ. 23 11
6. Παροτρύνω τους γονείς μου να ανακυκλώνουν:
Α. πάντα. 17 16
β. μερικές φορές. 15 19
Γ. δεν με ενδιαφέρει. 18 15
7. Η συνεχής και συστηματική ανακύκλωση για μένα είναι:
α. τρόπος ζωής. 9 9
β. αρκετά σημαντική. 20 28
γ. δεν έχω πειστεί ακόμη για τη χρησιμότητά της. 8 4
δ. αδιάφορη. 13 9
8. Θα έπαιρνα μέρος σε μια εκστρατεία ενημέρωσης στο σχολείο μου με θέμα την ανακύκλωση:
α. με μεγάλη μου χαρά. 22 33
β. μόνο για να «χάσω» κάποιες ώρες μαθήματος. 15 12
γ. δεν με ενδιαφέρει. 13 5

Σημείωση: Στα παραπάνω ερωτηματολόγια Β’ και Γ’ δίπλα από την κάθε ερώτηση αναγράφεται ο αριθμός των απαντήσεων. Σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν δύο αριθμοί: Ο αριθμός αριστερά αντιστοιχεί στις απαντήσεις που δόθηκαν από αγόρια-άνδρες ενώ ο αριθμός δεξιά σε απαντήσεις που δόθηκαν από κορίτσια- γυναίκες.


Δεν υπάρχουν σχόλια: