Συνολικές προβολές σελίδας

7ο ΕΠΑ.Λ. Λάρισας: "Δικαίωμα και Υποχρέωση η προστασία των υδάτινων πόρων"

Συντονιστής Εκπαιδευτικός: Κουτές Κωνσταντίνος
Παιδαγωγική Ομάδα: Γιαννάκη Μαρία

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΒΥΠ3

1. ΚΑΝΕΛΛΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ
2. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
3. ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗ ΝΙΚΗ
4. ΚΑΡΑΖΗΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
5. ΚΑΡΑΪΣΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
6. ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
7. ΚΑΡΑΝΑΣΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
8. ΚΑΡΑΠΑΝΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
9. ΚΑΡΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΛΕΝΗ
10. ΚΑΡΑΤΖΟΥΚΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
11. ΚΑΡΑΤΣΙΒΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
12. ΠΑΡΙΠΙΔΗΣ ΜΙΧΑΗΛ
13. ΚΑΡΛΙΓΚΙΩΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
14. ΚΑΡΟΥΜΠΑ ΓΕΩΡΓΙΑ
15. ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ
16. ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΕΥΓΕΝΙΑ-ΜΑΡΙΑ
17. ΚΑΤΣΙΑΝΑ ΣΤΥΛΙΑΝΗ
18. ΚΟΛΛΑΤΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
19. ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
20. ΚΟΣΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
21. ΚΟΥΚΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
22. ΚΟΥΤΣΙΚΟΥΛΗ ΑΝΘΗ
23. ΝΟΥΛΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Προστασία υδάτινων πόρων, σωστή διαχείριση ικανοποίηση των αναγκών μας με γνώμονα το μέτρο και το κοινό συμφέρον ώστε να ισορροπούμε και να βιώνουμε αρμονικά, με στόχο την ατομική, οικογενειακή, επαγγελματική και κοινωνική ευεξία.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Καταγραφή, ευαισθητοποίηση, αναγνώριση χρησιμότητας των υδάτινων πόρων,
διαχείριση των και προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την αλόγιστη χρήση και κατάχρηση τους, ενεργούμε συνειδητά ,τρόποι πρόληψης, περιπτώσεις εφαρμογής.
Ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας
Καλλιέργεια κριτικής σκέψης-λήψη απόφασης
Συνειδητοποίηση αναγκών – δικαιωμάτων- υποχρεώσεων
Ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα τους οδηγήσει να διαχειρίζονται τα θέματα της προσωπικής και κοινωνικής τους συμπεριφοράς
Αναζήτηση πηγών πληροφόρησης

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ

30-11-2010

Έγινε η πρώτη γνωριμία με το τμήμα ΒΥΠ3 και η ενημέρωση τους για τα περιβαλλοντικά προγράμματα καθώς και η πρόθεση τους για συμμετοχή και συνεργασία .


7-12-2010

Επιλογή θέματος

Τα παιδιά του τμήματος είναι ενθουσιασμένα με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Ευελπιστούμε να συνεχίσουν έτσι μέχρι το τέλος . Θέλουν να ασχοληθούμε με θέμα σχετικό με το νερό μια και συνεχώς υπάρχουν άρθρα στην εφημερίδα για τις παρεμβάσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον με οικτρά αποτελέσματα κυρίως στο νερό που είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξη ζωής στον πλανήτη.
Μετά από πολλές προτάσεις μέσω καταιγισμού ιδεών κατέληξαν στον τίτλο <<Δικαίωμα και υποχρέωση η προστασία των υδάτινων πόρων >>
Θα επιδιώξουμε και τη συνεργασία με το άλλο τμήμα του σχολείου μας που έχει παρόμοιο θέμα ώστε τα αποτελέσματα να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα.
Πρότειναν ότι θα μπορούσαμε να βρούμε υλικό από: εφημερίδες , περιοδικά, βιβλία ,συγγράμματα, άρθρα, ιντερνετ,……

14-12-2010

Δημιουργία συμβολαίου.
Συζητήσαμε για την ώρα που θα βρισκόμαστε και για την υποχρέωση μας –εκτός ειδικών περιπτώσεων- να παρευρισκόμαστε.

ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ των μελών της ΠΕ:

ενεργή συμμετοχή όλων

όχι ειρωνείες και σχόλια και πειράγματα κοροϊδευτικά όταν κάποιος διατυπώνει την άποψη του.

να είναι σεβαστή η γνώμη του άλλου ανεξάρτητα αν συμφωνούμε ή όχι.

να απαγορεύεται το κάπνισμα κατά την διάρκεια των συναντήσεων.

να μην πίνουν ή τρώνε.

να έχουν κλειστά ή τουλάχιστον χαμηλωμένα τα κινητά τους.

να υπάρχει κάποια ελαστικότητα στο ωράριο αποχώρησης δεδομένου ότι κάποιοι θέλουν να προλάβουν λεωφορεία.

Συμφωνήθηκε και υπογράφηκε από τα μέλη. Στην ομάδα υπάρχει ενθουσιασμός, ενδιαφέρον και είναι ανυπόμονοι για τη συνέχεια.

21-12-2010

Δόθηκαν κάποιες φωτογραφίες και ζητήθηκε να μας σχολιάσουν αυτά που έβλεπαν. Οι εικόνες προέρχονταν από φυσικά περιβάλλοντα με τρεχούμενα νερά ποτάμια, λίμνες, θάλασσες πανέμορφα τοπία παλαιότερων και νεότερων εποχών, χρήσεις του νερού στην καθημερινότητα, την βιομηχανία στο πέρασμα των αιώνων και από την άλλη πλευρά με την κακή επίδραση του ανθρώπου και τα ολέθρια αποτελέσματα. Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με τις εικόνες και καθένας είχε να καταθέσει μια άποψη για το χθες και το σήμερα, την ανευθυνότητα των ανθρώπων και το γεγονός ότι θα έπρεπε όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είμαστε θεοί, να βάλλουμε ένα φρένο στις φιλοδοξίες μας που τελικά μας καταστρέφουν με μαθηματική ακρίβεια.
Διαπιστώσαμε πως αυτό που είχαμε βάλει ως στόχο, το να κεντρίσουμε δηλαδή το ενδιαφέρον και να εξασφαλίσουμε την ενεργό συμμετοχή της ομάδας το πετύχαμε.

11-1-2011

Μετά από αρκετές μέρες η συνάντηση μας είχε ενθουσιασμό, αρκετό υλικό, όπως τραγούδια ,φωτογραφίες ,αποκόμματα περιοδικών αλλά και συζήτηση για πιθανή επίσκεψη σε κάποιο περιβαλλοντικό κέντρο.
Χωρίστηκαν σε ομάδες έτσι ώστε κάθε ομάδα να αναλάβει να ταξινομήσει και να εμπλουτίσει το υλικό που βρήκαν.

18-1-2011

Η συνάντησή μας ξεκίνησε με την προβολή του παραπάνω βίντεο το οποίο αποτέλεσε ερέθισμα για συζήτηση σχετικά με την αλόγιστη συμπεριφορά του ανθρώπου στην προστασία των υδάτινων πόρων, και πως όλο αυτό γυρίζει πίσω στον ίδιο με καταστροφικές συνέπειες.
Στη συνέχεια, μια ομάδα παρουσίασε ένα άρθρο που βρήκε στο διαδίκτυο, που αφορά την κλιματική αλλαγή και την διαχείριση των υδάτινων πόρων. Συνοπτικά αναφερόταν στα εξής:
Κλιματική αλλαγή και διαχείριση υδατικών πόρων: Διαχείριση των υδατικών αποθεμάτων στην Ευρώπη σε ένα αβέβαιο μέλλον (ENRICH)
Μ. Μιμίκου
Ο σκοπός του προγράμματος είναι ο καθορισμός της διαχείρισης των υδατικών αποθεμάτων εν όψει της αλλαγής του κλίματος δεδομένης της αδυναμίας πρόγνωσης και της διασποράς των αρμοδίων φορέων. Οι γενικοί στόχοι είναι οι εξής: Επισκόπηση των προβλημάτων στην διαχείριση των υδατικών πόρων μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μετά από μελέτες συγκεκριμένων λεκανών. Οι μελέτες αυτές θα περιλαμβάνουν προσομοίωση για την πρόβλεψη των χαρακτηριστικών των υδατικών πόρων και θα επικεντρωθούν στις επιπτώσεις που επιφέρει η αβεβαιότητα πρόβλεψης αυτών των προβλημάτων. Στρατηγικές διαχείρισης και μέθοδοι αξιολόγησης που εφαρμόζονται από διάφορους φορείς με επιτυχία σε προβλήματα όπως η αλλαγή κλίματος κλπ. Παροχή οδηγιών στους αρμόδιους διαχείρισης υδατικών πόρων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για στρατηγικές μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης διαχείριση στα πλαίσια της αλλαγής του κλίματος. Με το πρόγραμμα αυτό θα αναπτυχθούν αποτελεσματικοί και οικονομικά βιώσιμοι τρόποι αντιμετώπισης των επιπτώσεων της αλλαγής του κλίματος στους υδατικούς πόρους. Το πρόγραμμα αυτό επικεντρώνεται κυρίως στον τρόπο διαχείρισης των υδατικών πόρων και λιγότερο στην δημιουργία εργαλείων διαχείρισης.
Πολλές απόψεις έπεσαν στο τραπέζι και συμφωνήθηκε με τις ομάδες στην επόμενη συνάντηση να παρουσιαστεί και να συζητηθεί ο κύκλος του νερού.

25-1-2011

Η ομάδα παρουσίασε με παραστατικό τρόπο τον κύκλο του νερού και σε κάθε διαφάνεια δόθηκαν και οι απαραίτητες διευκρινήσεις. Αυτό βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν πλήρως το μέγεθος του προβλήματος και προθυμοποιηθήκαν κάποια από αυτά να κάνουν και το σχετικό παίξιμο ρόλων παρακινούμενα από τα κινούμενα σχέδια των διαφανειών. Το κλείσιμο της συνάντησης έγινε σε πολύ εύθυμο και χαρούμενο κλίμα.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατά μέσο όρο, κάθε άτομο χρησιμοποιεί περίπου 150 λίτρα πόσιμου νερού την ημέρα. Από αυτό το ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ, μόνο μια μικρή ποσότητα χρησιμοποιείται σήμερα για πόση.
Σχεδόν 30% χρησιμοποιείται για προσωπική υγιεινή, 30% για πλυντήρια και πλυντήρια πιάτων, 35% για καθάρισμα τουαλέτας και μόνον 5% για πόση και μαγείρεμα.
Το νερό είναι ουσιαστικό για τον τρόπο λειτουργίας του σώματός μας: 55-75% του σώματός μας είναι φτιαγμένο από νερό!
Κατά μέσο όρο, κάθε μέρα σπαταλάμε περισσότερο από ένα λίτρο νερού και πρέπει να πιούμε για να το αντικαταστήσουμε.
Μπορούμε να πιούμε νερό από τη βρύση, στήλη κρήνης, μπουκάλια μεταλλικού νερού και μερικές φορές ακόμα και κατευθείαν από ρυάκια (αν και σήμερα κάτι τέτοιο δεν συνιστάται!).
Από πού έρχεται το νερό που πίνουμε;
Το 75% του πλανήτη μας καλύπτεται από νερό, αλλά μόνον το 3% περίπου, είναι γλυκό νερό κι ένα μέρος αυτού είναι παγωμένο σε παγετώνες και παγόβουνα.
Το 35% του πόσιμου νερού μας προέρχεται από "επιφανειακά ύδατα" - σε λίμνες και ποταμούς.
Το 65% προέρχεται από λεκάνες υπογείων υδάτων, που λέγονται επίσης "υδροφόροι ορίζοντες", οι οποίες συγκρατούν τα όμβρια ύδατα που διηθούνται μέσα στο έδαφος.
Τα όμβρια ύδατα διηθούνται μέσω των πορωδών πετρωμάτων της Γης, όπως ο ψαμμίτης και το ανθρακικό ασβέστιο, σε ποσοστό ενός μέτρου το χρόνο.
Οι εταιρίες ύδρευσης πραγματοποιούν γεωτρήσεις στους υδροφόρους ορίζοντες κι αντλούν νερό από αυτούς.
Το πόσιμο νερό από γεώτρηση πηγαδιών μπορεί να είναι οτιδήποτε από λιγότερο από 20 μέτρα βάθος μέχρι περισσότερο από 300 μέτρα.
Όλα τα νερά πρέπει να επεξεργαστούν πριν να τα πιούμε με ασφάλεια, γιατί μπορεί να έχουν μολυνθεί από τις ουσίες που συλλέγονται κατά τη διήθηση μέσα στο έδαφος.
Για παράδειγμα, μπορεί να βρεθούν ίχνη γεωργικών χημικών, όπως τα λιπάσματα και τα παρασιτοκτόνα, και βιομηχανικών τοξικών χημικών ουσιών, ή μικροβίων (παθογόνα) που μπορεί να έχουν μπει στην πηγή του νερού από ανθρώπινα ή ζωικά απόβλητα.
Τα επιφανειακά ύδατα υπόκεινται σε μια φυσική διαδικασία καθαρισμού επειδή φαινόμενα σαν τις ακτίνες του ήλιου βοηθούν στην εξάλειψη των παθογόνων με φυσικό τρόπο, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τα υπόγεια ύδατα.
Ωστόσο, το νερό που αντλείται από τους υδροφόρους ορίζοντες και τα επιφανειακά ύδατα καθαρίζονται σε διάφορα στάδια, προτού ρεύσουν στο δίκτυο ύδρευσης για να φτάσει στα σπίτια μας.
Αυτή είναι η διαδικασία επεξεργασίας του νερού.
Χρησιμοποιούνται διαφορετικές μέθοδοι επεξεργασίας διαδοχικά για την αφαίρεση των ρυπαντών. Περιλαμβάνουν:
1. διαύγαση,
2. φιλτράρισμα,
3. απολύμανση.
Η διαύγαση είναι μια σύνθετη διαδικασία που αφαιρεί λάσπη, φύκια, μαγγάνιο, αλουμίνιο και διάφορα άλλα σωματίδια που μπορεί να βρεθούν στο νερό.
Μια χημική ουσία που λέγεται πηκτικό, η οποία είναι συνήθως άλας σιδήρου ή αλουμινίου, προστίθεται στο νερό. Κάνει τα υλικά που πρέπει να αφαιρεθούν να σχηματίζουν μεγαλύτερα σωματίδια.
Τα μεγάλα σωματίδια αφαιρούνται είτε όταν κατακαθίσουν (καθίζηση) ή χρησιμοποιώντας αέρα για να επιπλεύσουν στην επιφάνεια (επίπλευση).
Η διαύγαση αφαιρεί επίσης σχεδόν το 90% των παθογόνων από το νερό.
Τα ενδεχόμενα σωματίδια που μένουν μετά τη διαύγαση αφαιρούνται με το φιλτράρισμα.
Το νερό περνά μέσα από ένα στρώμα άμμου, χαλικιών ή άνθρακα όπου τα σωματίδια και μερικά τοξικά προϊόντα θα παγιδευτούν.
Είναι πολύ σημαντικό για την επιτυχία του επόμενου σταδίου τελικής απολύμανσης να αφαιρεθούν όσο το δυνατό περισσότερα σωματίδια με το φιλτράρισμα.
Το στάδιο απολύμανσης είναι ουσιαστικό για την εξουδετέρωση των βακτηριδίων στο νερό.
Η πιο κοινή μέθοδος απολύμανσης στην Ευρώπη είναι η χρήση χλωρίου.
Οι εταιρίες ύδρευσης πρέπει να βεβαιώνονται πως παραμένει αρκετό χλώριο στο νερό όταν τελειώνουν οι εργασίες επεξεργασίας, για να διατηρηθεί καθαρό κατά το ταξίδι του μέχρι τη βρύση.
Το χλώριο είναι αυτό που κάνει το νερό της βρύσης να έχει μερικές φορές δυσάρεστη γεύση!
Άλλα απολυμαντικά περιλαμβάνουν το όζον, μεμβράνες και υπεριώδη ακτινοβολία, όμως αυτά δεν παραμένουν στο νερό κατά τη διανομή του, γι' αυτό σ' όλες τις περιπτώσεις προστίθεται μια μικρή ποσότητα χλωρίου πριν τη διανομή του νερού.
Η ποιότητα του πόσιμου νερού στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πολύ καλή και το νερό της βρύσης είναι ασφαλές και πίνεται σχεδόν σε όλα τα κράτη μέλη.
Δύο οδηγίες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας θέτουν νομικά πρότυπα για την ποιότητα του πόσιμου νερού: η "οδηγία πόσιμου ύδατος" και από την πλευρά της πρόληψης, η οδηγία που αφορά την "ποιότητα γλυκών υδάτων" από τα οποία αντλείται το πόσιμο νερό.
Οι οδηγίες θέτουν πρότυπα για τις μέγιστες συγκεντρώσεις πόσιμου νερού σε:
- βακτηρίδια,
- χημικές ουσίες όπως νιτρικά ιόντα και παρασιτοκτόνα,
- μέταλλα σαν το μόλυβδο.
Επίσης προσδιορίζουν τον τρόπο κατά τον οποίο πρέπει να φαίνεται το νερό και τι γεύση πρέπει να έχει. Το πόσιμο νερό παρακολουθείται τακτικά από τις αρχές στα κράτη μέλη, για να βεβαιωθεί ότι ανταποκρίνεται σ' αυτά τα πρότυπα κι ότι μπορούμε να πιούμε νερό με ασφάλεια.

1-2-2011

Η ομάδα που παρουσίασε το θέμα της εστίασε στις παρεμβάσεις που παρατηρούνται στους υδάτινους πόρους κυρίως σε τοπικό επίπεδο. Η συζήτηση που ακολούθησε επικεντρώθηκε στα εξής:
Από τη ρίψη των τοξικών και μη αποβλήτων των βιομηχανικών, βιοτεχνικών και γεωργικών δραστηριοτήτων μολύνεται το ελληνικό νερό, ενώ ακόμα και το εμφιαλωμένο νερό, το οποίο δεν ελέγχει κανείς σε ό,τι αφορά τις συνθήκες διακίνησης και αποθήκευσης του στην αγορά θεωρείται όχι και τόσο ασφαλές.
Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ σε ποσοστό 60% οι καλλιεργούμενες εκτάσεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να εξυπηρετούνται από απαρχαιωμένα χωμάτινα δίκτυα. Με τη χρήση των δικτύων αυτών, όμως, υπολογίζεται ότι οι απώλειες νερού ξεπερνούν το 75%. Επιπλέον, η πρωτοφανής πυκνότητα γεωτρήσεων και η υπεράντληση έχουν οδηγήσει σε σημαντική μείωση των διαθέσιμων υπόγειων αποθεμάτων. Ενώ, δηλαδή, κατά τη δεκαετία του 1970 υπήρχε νερό στα 35 μέτρα, σήμερα τα τρυπάνια πρέπει να ξεπεράσουν τα 350 μέτρα για να αντλήσουν νερό.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΣΩΠΟΥ
Επίσης χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ασωπού όπου για χρόνια οι βιομηχανίες τον χρησιμοποιούσαν ως «υδάτινη χωματερή τοξικών» και η λίμνη Κορώνεια που χάνεται από την υπεράντληση άλλα και από τη μόλυνση από τις γύρω βιοτεχνίες.
Το θετικό στην υπόθεση πάντως είναι ότι οι τελευταίοι πλούσιοι σε νερό χειμώνες αύξησαν τα διαθέσιμα αποθέματα τουλάχιστον στο πόσιμο νερό. Τα αποθέματα της ΕΥΔΑΠ είναι αυτή τη στιγμή πάνω από 1 δισ. κυβικά, κάπως λιγότερα πάντως από τα περσινά αποθέματα. Ωστόσο, αυξάνεται και η κατανάλωση που στην Αθήνα είναι περίπου 1,1 εκ. κ.μ. νερό την ημέρα με τους καλοκαιρινούς μήνες να πλησιάζει και το 1,4 εκ. κ.μ. Επίσης, άνω του 10% είναι οι απώλειες μόνο της ΕΥΔΑΠ λόγω του παλιού δικτύου.
Ένα ακόμη θετικό είναι ότι ήδη το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει θέσει ψηλά στην ατζέντα την προώθηση των απαραίτητων νομικών ρυθμίσεων για την προστασία των ποταμών και των λιμνών της χώρας ενώ προχωρεί και στην εκπόνηση των διαχειριστικών μελετών για τα υδάτινα αποθέματα.

8-2-2011

Στη συνάντηση μας αυτή ήταν τα περισσότερα παιδιά. Κύριο θέμα της συζήτησης ήταν η επίσκεψη μας στο ΚΠΕ Ελασσόνας που τελικά θα γινόταν στις 16 Φεβρουαρίου. Οι περισσότεροι πήγαιναν για πρώτη φορά σε ανάλογο περιβαλλοντικό κέντρο.
Συζητήσαμε ακόμη την δημιουργία ερωτηματολογίου όπου οι μαθητές θα διερευνούσανε τη στάση των συμμαθητών τους απέναντι στη χρήση και σπουδαιότητα του νερού. Αποφασίστηκε η ομάδα που θα κατέγραφε τελικά τις ερωτήσεις και έγινε ένα προσχέδιο με τις ερωτήσεις που θα περιλάμβανε το ερωτηματολόγιο.

15-2-2011

Στα πλαίσια του προγράμματος τέσσερα τμήματα της Β΄ τάξης ΒΥΠ3, ΒΥΠ4, ΒΥΠ5 , και το τμήμα ΒΥΠ6 αύριο 16-2-2011 θα επισκεφθούμε το ΚΠΕ Ελασσόνας. Ο ενθουσιασμός τους είναι μεγάλος σχεδιάζουν όλο το πρόγραμμα από την αναχώρηση μέχρι την επιστροφή έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι ότι πιο ιδανικό θα μπορούσε να γίνει.
Επίσης στη συνάντηση η ομάδα παρουσίασε το θέμα της εξοικονόμησης του νερού. Παραθέτονται παρακάτω τα κύρια σημεία του θέματος.

Εξοικονόμηση νερού
Το νερό είναι ίσως το πολυτιμότερο αγαθό που µας παρέχει η φύση. Αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη, την υγιεινή διαβίωση, την ίδια τη ζωή. Όμως, αυτή η πηγή ζωής αποτελεί πλέον είδος εν ανεπάρκεια. Επιπλέον, οι λιγοστές ποσότητες νερού που απομένουν δε χαρακτηρίζονται πάντα από την καλύτερη ποιότητα.
Η Ελλάδα, όπως εξάλλου και ολόκληρος ο πλανήτης, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπη µε ένα μείζον οικολογικό πρόβλημα, αυτό της απειλουμένης λειψυδρίας. Το πρόβλημα αυτό οφείλεται σε µία σειρά από αίτια όπως η έλλειψη σχεδιασμού, η κακή διαχείριση των υδάτινων αποθεμάτων, η καταστροφή των δασών, η περιφρόνηση των φυσικών νόμων που διέπουν τον υδρολογικό κύκλο, η μείωση των βροχοπτώσεων λόγω κλιματικών αλλαγών, κ.ά.
Αν και η ορθή διαχείριση του νερού απαιτεί παρεμβάσεις σε πολλά επίπεδα, µε πρώτη την εξοικονόμηση νερού στην υδροφόρο γεωργία, ο καθένας µας μπορεί να συμβάλλει µε τον τρόπο του στο να περιορισθεί η σπατάλη που γίνεται σήμερα. Έτσι, ενώ ο καθένας µας καταναλώνει κατά μέσο όρο 150-200 λίτρα νερού ημερησίως για την ικανοποίηση των βασικών αναγκών του, εύκολα θα µπορούσαµε να καταναλώνουμε λιγότερο από 80 λίτρα την ημέρα. Αυτό μπορεί να γίνει µε δύο κυρίως τρόπους: την αλλαγή κάποιων συνηθειών µας και τη χρήση απλών τεχνολογιών εξοικονόμησης.
Ας δούμε στη συνέχεια µερικούς απλούς τρόπους εξοικονόμησης νερού:
• Μην αμελείτε τις διαρροές στα υδραυλικά σας. Μια βρύση που στάζει μπορεί να σας κοστίσει μέχρι και 200 λίτρα επιπλέον κατανάλωση κάθε μήνα.
• Μην κρατάτε συνέχεια ανοικτή τη βρύση όταν πλένεστε, ξυρίζεστε, ή βουρτσίζετε τα δόντια σας.
• Προτιμήστε το ντους από το μπάνιο στη μπανιέρα.
• Βρύσες με περιορισμό ροής. Η ροή για τις βρύσες κουζίνας πρέπει να είναι λίγο μεγαλύτερη από τις βρύσες μπάνιου, 6-8 λίτρα ανά λεπτό και 5-7 λίτρα ανά λεπτό αντίστοιχα. Υπάρχουν συστήματα που αναμειγνύουν αέρα μέσα στο νερό και δίνουν την εντύπωση πιο δυνατής ροής μέσα από την βρύση ή την κεφαλή του ντους. Σε συνδυασμό με τα συστήματα περιορισμού της ροής, μπορούν να εξοικονομήσουν νερό χωρίς απώλεια άνεσης για τον χρήστη.
• Διακόπτες της παροχής νερού με φωτοκύτταρα. Εξασφαλίζουν μέγιστη εξοικονόμηση νερού, αφού η βρύση κλείνει αυτόματα όταν το νερό δε χρησιμοποιείται. Τα συστήματα αυτά έχουν μεγάλο κόστος και η χρήση τους δεν συνιστάται σε κατοικίες. Είναι όμως χρήσιμα και τα συναντάμε σε κοινόχρηστους χώρους όπου συνήθως γίνεται μεγάλη σπατάλη νερού (π.χ. κέντρα διασκεδάσεως, εστιατόρια).
• Καζανάκια ελεγχόμενης ή διπλής ροής. Από τα καζανάκια, προτιμότερα είναι εκείνα στα οποία η ροή εξαρτάται από τον χρόνο πιέσεως του κουμπιού. Μια άλλη λύση είναι τα καζανάκια με επιλογή μικρής ή μεγάλης ροής (συνήθως 3 και 6 λίτρα αντίστοιχα). Τα καζανάκια σταθερής ροής 6 ή 9 λίτρων δεν συνιστώνται.
• Χρήση οικιακών συσκευών όπως πλυντήρια ρούχων και πιάτων με πιστοποίηση για την κατανάλωση νερού και ενέργειας. Οι συσκευές αυτές καταναλώνουν ένα τρίτο λιγότερο νερό από τις άλλες.
Το νερό στους εξωτερικούς χώρους της κατοικίας
Εξοικονόμηση νερού σε μεγάλο βαθμό μπορεί να επιτευχθεί κατά το σχεδιασμό των κήπων και του περιβάλλοντος χώρου. Οι εξωτερικοί χώροι πρέπει να σχεδιάζονται και να διαμορφώνονται έτσι ώστε:
• Να χρειάζονται λιγότερο νερό.
• Να αποφεύγονται είδη με μεγάλες απαιτήσεις σε νερό, όπως το γκαζόν και όπου αυτό είναι αναπόφευκτο να χρησιμοποιούνται διαπερατά υλικά, όπως χαλίκι, σπασμένες πέτρες και πλάκες με οπές, όπου το νερό της βροχής συγκρατείται στο έδαφος και συνεισφέρει στον εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα.
• Να χρησιμοποιούνται φυτά με χαμηλές ανάγκες σε νερό και μεγάλη αντοχή στον ήλιο, δηλαδή προσαρμοσμένα στο ελληνικό τοπίο και τις τοπικές μικροκλιματικές συνθήκες.
• Να επιλέγεται ένα αποδοτικό σύστημα ποτίσματος, ανάλογα με το μέγεθος του χώρου (για μεγαλύτερους, κοινόχρηστους κήπους συνιστάται το πότισμα στάγδην ή ένα υπόγειο σύστημα).
• Οι υπόλοιποι χώροι (γκαράζ, διάδρομοι) να απορροφούν το νερό της βροχής ώστε να εμπλουτίζεται ο υδροφόρος ορίζοντας.

22-2-2011

Οι εντυπώσεις τους από την επίσκεψη ήταν εξαιρετικές . Στο ΚΠΕ Ελασσόνας τους ενημέρωσαν οι κ. Αναγνωστάκης Σπύρος , Γκανάτσιος Ανδρέας και ο Σπανός Κων/νος. Επισκεφθήκαμε στη συνέχεια το Λιβάδι Ελασσόνας είδαμε την πλατεία ηρώων , την αρχαιότερη βρύση στο κέντρο της περιοχής. Βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες και επιστρέψαμε Ελασσόνα .Ο καιρός δεν ήταν ο ιδανικότερος αλλά η συννεφιά ,η ομίχλη έκαναν το τοπίο ειδυλλιακό και στο Λιβάδι αλλά και στην Ελασσόνα.
Έγινε αξιολόγηση της επίσκεψης από την περιβαλλοντική ομάδα των μαθητών και συζητήσαμε όλα όσα αναφέρθηκαν κατά την επίσκεψη μας.
Κάποιοι εξέφρασαν παράπονα που αφορούσαν κυρίως τον καιρό αλλά και τον λίγο χρόνο που είχαμε στη διάθεση μας.

1-3-2011

Ο προβληματισμός που τέθηκε από την ομάδα είναι σχετικά με την προσωπική ευθύνη του καθενός για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων. Η συζήτηση κατέληξε στα εξής:
Τι μπορείς να κάνεις ΕΣΥ
Θυμήσου πως είμαστε όλοι υπεύθυνοι για το περιβάλλον, και πως ότι κάνουμε έχει είτε μία καλή είτε μία κακή επίδραση. Βρύσες που στάζουν, νερό που τρέχει όταν πλένουμε τα δόντια μας ή πλένουμε τα πιάτα μας, υπερβολική χρήση πλυντηρίων και πλυντηρίων πιάτων, πότισμα και πλύσιμο αυτοκινήτων, είναι νερό το οποίο έχει ήδη γίνει πολυτέλεια σε πολλά μέρη του κόσμου.
Για τη μείωση της ρύπανσης, το καλύτερο πράγμα που μπορείς να κάνεις εσύ κι η οικογένειά σου, είναι να επιλέξετε με προσοχή τα προϊόντα που αγοράζετε και χρησιμοποιείτε - ιδιαίτερα για την καθαριότητα και το πλυντήριο. Ψάξτε για τα προϊόντα με το οικολογικό σήμα.
Εάν ζεις κοντά στη θάλασσα, μάθε σχετικά με τις πρωτοβουλίες ή τις οργανώσεις για την καθαριότητα των ακτών και πάρε μέρος κι εσύ.
Γράψε μερικές υπενθυμίσεις για την οικογένειά σου, όπως: "Παρακαλώ, χρησιμοποιήστε ένα ποτήρι νερό όταν βουρτσίζετε τα δόντια σας και μην αφήνετε τη βρύση ανοιχτή". Μιλήστε τους για το περιβάλλον και εξηγήστε γιατί η συμπεριφορά του καθενός μας μπορεί να κάνει τη διαφορά.
«Το νερό είναι σημαντικό στη Ζωή μας και στον πλανήτη. Ας γίνουμε λοιπόν πιο προσεκτικοί με το νερό γιατί στο μέλλον θα το πληρώνουμε πολύ ακριβά!»

15-3-20111

Είχαμε αρκετές μέρες ακόμη για την επόμενη επίσκεψη όμως το κύριο θέμα μας ήταν αυτό. Συζητήσαμε για τους πιθανούς προορισμούς και καταλήξαμε. Τι πιο κατάλληλο από την βόλτα με βαρκάδα στη λίμνη Κερκίνη. Σέρρες λοιπόν ο προορισμός μας και σχέδια επί χάρτου όλοι οι μαθητές. Τι θα μπορούσαμε να επισκεφθούμε ,ποια αξιοθέατα , ποιους χώρους κλπ.
Προέκυψε ερώτημα, από ερέθισμα σε μάθημα προηγούμενης ώρας μέσα στην ημέρα σχετικά με το πότε είναι σημαντικό και χρήσιμο να καταναλώνεται το νερό από τον άνθρωπο. Τα πνεύματα ξύπνησαν και η συζήτηση άναψε με προσωπικά βιώματα των παιδιών και η κατάληξη συνοπτικά ήταν:
Ήξερα ότι το νερό είναι σημαντικό, αλλά δεν ήξερα πότε πρέπει να το πίνω.
Μήπως ξέρετε;

Πίνοντας νερό στη σωστή ώρα μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητά στο ανθρώπινο σώμα:

2 ποτήρια νερό μετά το ξύπνημα - βοηθά στην ενεργοποίηση εσωτερικών οργάνων
1 ποτήρι νερό 30 λεπτά πριν από το γεύμα - βοηθάει την πέψη
1 ποτήρι νερό πριν από το μπάνιο - βοηθά στην μείωση της αρτηριακής πίεσης
1 ποτήρι νερό πριν πάτε για ύπνο - αποφεύγεται εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρδιακή προσβολή

22-3-2011

Μια εβδομάδα πριν την επίσκεψη μας και οι απορίες και οι ερωτήσεις σχετικές και αναμενόμενες. Αν κάνουμε στάσεις , αν θα έχει καλό καιρό, τι θα πρέπει να πάρουμε μαζί μας. Κάποιοι ταξίδευαν πρώτη φορά χωρίς την παρουσία και φροντίδα των γονιών τους και είχαν μια ανησυχία αλλά και χαρά που θα είχαν τους φίλους τους παρέα και με κοινά ενδιαφέροντα.
Συζητήσαμε ακόμη για την σημερινή μέρα 22-3-2011 <Παγκόσμια ημέρα Νερού > όπως κάθε χρόνο κάποια άρθρα στις εφημερίδες με κάποιες επισημάνσεις όπως « Λειώνουν οι πάγοι ..χάνεται το νερό »
«Θα πούμε το νερό νεράκι » «Τελειώνει το νερό στον πλανήτη μας» κλπ
και εκεί τελειώνουν οι προσπάθειες μας για την σωτηρία του νερού και κατ’ επέκταση τη σωτηρία τη δική μας.
Ο κόσμος γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Νερού. Επιστήμονες και κυβερνώντες θα παραστούν και πάλι σε ημερίδες και συνέδρια. Οι πρώτοι θα κρούσουν για μία ακόμη φορά τον κώδωνα του κινδύνου που έρχεται από την κλιματική αλλαγή και οι δεύτεροι θα κάνουν και πάλι δηλώσεις. Μέχρι του χρόνου που η «γιορτή» θα επαναληφθεί. Τουλάχιστον αυτό ισχύει για τη χώρα μας που ακόμα παλεύει να ενσωματώσει, άλλα κυρίως να εφαρμόσει κοινοτικές οδηγίες για τη διαχείριση, την εξοικονόμηση και την προστασία του νερού, ή να ελέγξει αποτελεσματικά το νερό που προορίζεται για άρδευση ή να προστατεύσει αποτελεσματικά τη δημόσια υγεία από τη μετατροπή ποταμών (π.χ. Ασωπός), λιμνών (π.χ. Κορώνεια) και γενικότερα του υδροφόρου ορίζοντα από την βιομηχανική δραστηριότητα. Ενδεχομένως οι κυβερνώντες να πιστεύουν ότι το μόνο που θα βοηθήσει ουσιαστικά θα είναι η αύξηση της τιμής αυτού του φυσικού αγαθού! Ένα χαρακτηριστικό της ανυπαρξίας πολιτικής, είναι ότι η Ελλάδα συνεχίζει και σήμερα να είναι η πρώτη σε παραγωγή βαμβακιού στην Ευρώπη. Το ελληνικό βαμβάκι πλέον είναι απαξιωμένο στις αγορές ενώ απαιτεί και τεράστιες ποσότητες νερού στην καλλιέργειά του, η οποία απορροφά πάνω από το 12% των υδάτινων πόρων.

5-4-2011

Αυτή η συνάντηση μας έγινε μετά την επίσκεψη μας στο Σιδηρόκαστρο και τη λίμνη Κερκίνη. Η παρουσία και η συμπεριφορά της ομάδας άψογη. Όλα τα παιδιά ευχαριστημένα και ενθουσιασμένα από τη βαρκάδα στη λίμνη την ενημέρωση από τους υπευθύνους του κέντρου και αυτό μαρτυρούν κυρίως και οι φωτογραφίες που ακολουθούν. Η διαμονή στο ξενοδοχείο ήταν ότι καλύτερο κατά τη γνώμη των μαθητών, και όλη γενικά η διοργάνωση ήταν επιτυχημένη.
Ομάδα μαθητών επιβιβάστηκε για την βαρκάδα. Αρχικά η όλη διαδικασία τους είχε πανικοβάλλει , αλλά η εμπειρία των ξεναγών βοήθησε αρκετά την ομάδα να χαλαρώσει και να διασκεδάσει την διαδρομή.
Η Κερκίνη είναι τεχνητή λίμνη που σχηματίστηκε το 1932 με την δημιουργία φράγματος στον ποταμό Στρυμόνα. Η ιχθυοπαγίδα είναι πλούσια αφού υπάρχουν 30 είδη ψαριών με κυριότερα τα γριβάδια και τις πεταλούδες. Στην περιοχή γύρω από τη λίμνη έχουν καταγραφεί περίπου 300 είδη πουλιών. Ο Αργυροπελεκάνος και η Λαγγόνα που ζουν εκεί είναι μοναδικά στον κόσμο είδη, απειλούμενα με εξαφάνιση. Υπάρχουν και πολλά σπάνια αρπακτικά όπως ο χρυσαετός, ο βασιλαετός, ο πετρίτης, ο ερωδιός και κορμοράνος.

ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΙΑΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΒΥΠ3 ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΛΙΜΝΗ ΚΕΡΚΙΝΗ

Από την πρώτη κιόλας στιγμή που πάρθηκε η απόφαση για να διοργανωθεί αυτή η εκδρομή, εγώ ήθελα να συμμετέχω. Όχι μόνο λόγω της αρεσκείας μου σε τέτοιες διοργανώσεις αλλά και επειδή λατρεύω το περιβάλλον. Έτσι, αφού τα καταφέραμε να μαζέψουμε τον αριθμό των μαθητών που επιβαλλόταν, τελικά, πήγαμε στις Σέρρες…
Ξεκινήσαμε στις οχτώ το πρωί και μετά από μερικές ωρίτσες φτάσαμε στη Λίμνη. Η διαδρομή προς τη Λίμνη ήταν πολύ όμορφη, με χορό, τραγούδια και την υπέροχη φύση, αλλά η ίδια κλέβει την παράσταση. Όταν κατεβήκαμε λοιπόν ήμασταν έτοιμοι για τη βαρκάδα. Υπήρχαν δύο βάρκες διότι δεν χωρούσαμε όλοι σε μία. Ανεβήκαμε λοιπόν και το ταξίδι ξεκίνησε… Μας πήγαν βαθειά μέσα στη λίμνη σε πολύ βάθος και μας είπαν ότι ήμασταν τυχεροί διότι πέσαμε σε περίοδο ζευγαρώματος. Πράγματι ο τόπος ήταν γεμάτος από πελαργούς που ζευγάρωναν. Κάποια στιγμή μάλιστα πολλά πουλιά πετούσαν πάνω από τα κεφάλια μας σχηματίζοντας ένα τρίγωνο. Πετύχαμε και εύθυμο οδηγό ο οποίος μας έλεγε αστεία αν και κουνούσε η βάρκα αρκετά. Όταν κατεβήκαμε οι συνοδοί – καθηγητές μας πήγαν σε ένα ενημερωτικό κέντρο για να μας πουν περισσότερες πληροφορίες για το μέρος, τη χλωρίδα και την πανίδα του…
Φεύγοντας, λοιπόν, από εκεί κατευθυνθήκαμε προς το ξενοδοχείο που θα μας φιλοξενούσε .Πήραμε τα κλειδιά μας και ορμίσαμε στα δωμάτια. Το εννοώ. Ορμίσαμε. Ήταν τόση η ανάγκη μας για λίγη ξεκούραση αλλά και η περιέργεια για να το δούμε που δεν χάσαμε καιρό. Το ξενοδοχείο ήταν πράγματι τέλειο και εσωτερικά και εξωτερικά. Εκεί σου έβγαινε ένα κλίμα… ανθρωπιάς και χαλάρωσης. Κοιτούσαμε τη θέα, βουνά και λαγκάδια, και αναπνέαμε καθαρό οξυγόνο. Έτσι λίγο αργότερα κατεβήκαμε για να φάμε. Το μενού είχε πολλές επιλογές έτσι δεν μείναμε παραπονεμένοι. Μετά από το φαγητό είχαμε λίγη ώρα ξεκούραση και μετά βραδινή έξοδο.
Ντυθήκαμε, στολιστήκαμε και ξεκινήσαμε. Βέβαια πριν την αναχώρηση μας τα έψαλαν διότι αργήσαμε λιγάκι, αλλά τι να κάνουμε. Εμείς οι γυναίκες το έχουμε αυτό… Φτάσαμε λοιπόν σε ένα μαγαζί με μουσική, καθίσαμε και απολαύσαμε τα δυνατά όπως μας αρέσει εμάς τους νέους μουσικά κομμάτια. Αφού χορέψαμε αρκετά γύρω στις μία και μισή, φύγαμε για το ξενοδοχείο γιατί έπρεπε να σηκωθούμε πρωί. Εκεί να δείτε τραγούδι και κακό… Κοιμηθήκαμε λοιπόν και αφού φάγαμε την άλλη μέρα πρωινό, που ευτυχώς ήταν καλύτερο από το βραδινό, πήγαμε στο Δημαρχείο. Εκεί μας φέρθηκαν με ευγένεια, μας κέρασαν και γλυκάκι, και μας μίλησαν για την επαγγελματική αποκατάσταση σε ένα Δημαρχείο και γενικά στο χώρο αυτό. Όταν τελειώσαμε μας άφησαν οι καθηγητές ελεύθερους για μερικές ωρίτσες και έτσι εμείς κάναμε βόλτες στο Σιδηρόκαστρο και στο τέλος αράξαμε στην πλατεία… Κάποια ώρα ξεκινήσαμε και..
«Θεσσαλονίκη μου γλυκιά μου φτωχομάνα…». Ναι, πήγαμε στη Θεσσαλονίκη. Τα λόγια είναι περιττά νομίζω για του λόγου της… Εκεί μας άφησαν ελεύθερους στην πλατεία Αριστοτέλους. Εμείς, εγώ και παρέα μου, πήγαμε για να φάμε. Από εκεί πήγαμε στον Πύργο το Λευκό και βγάλαμε άπειρες φωτογραφίες. Το καλύτερο όμως ήρθε μετά… Βρήκαμε έναν αμαξά, τον κ. Χρήστο, και μας έκανε μια μεγάλη βόλτα στη Θεσσαλονίκη. Μάθαμε μάλιστα ότι ήταν ο αμαξάς της Βουγιουκλάκη σε μια της ταινία! Ήταν πολύ καλός άνθρωπος και συνεπέστατος στη δουλειά του… Έπειτα από εκεί πήραμε παραμάζωμα όλα τα μαγαζιά. Βρήκαμε μάλιστα και ένα αρκετά φθηνό και πήραμε και δωράκια. Όμως όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν…
Στο δρόμο για το γυρισμό όλοι είχαμε τρελαθεί. Άλλοι γλένταγαν και άλλοι κοιμόντουσαν. Εγώ λαγοκοιμόμουν και το διασκέδασα πολύ… Γύρω στις εννιά το βράδυ φτάσαμε Λάρισα. Ξεφορτώσαμε τα πράγματα, καληνυχτίσαμε παιδιά, οδηγό και καθηγητές και πήγαμε στο σπιτάκι μας…
Όλοι μείναμε με χιλιάδες αναμνήσεις στο νου μας και ακόμα πιο πολλές εμπειρίες. Οι Σέρρες ήταν καταπληκτικές και οι γνώσεις που πήραμε από εκεί θα μας φανούν χρήσιμες στο μέλλον και στο παρόν. Ένα πράγμα μόνο βάλτε καλά μες στο μυαλό σας: Η φύση δεν είναι τσιγάρο να το πετάτε όπου να ναι. Η φύση είναι το σπίτι μας. Αν το πετάξετε… θα μείνετε στο δρόμο… και δυστυχώς θα πάρετε στο λαιμό σας και άλλους…
Ελευθερία Καραζήση
7ο ΕΠΑΛ Λάρισας
Τμήμα: Β ΥΠ 3
12/04/2011

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Η ομάδα των μαθητών που συμμετείχε στο πρόγραμμα, κάνοντας την αξιολόγηση του προγράμματος θεωρεί ότι βοηθήθηκαν και ενισχύθηκαν οι μεταξύ τους σχέσεις και ισχυροποιήθηκαν οι δεσμοί της τάξης τους. Αποκόμισαν πολλά θετικά στοιχεία όσον αφορά την συμπεριφορά τους γενικότερα και ειδικότερα το κομμάτι που έχει να κάνει με την φροντίδα του ευρύτερου σπιτιού μας, το σπίτι όλων μας, την φύση. Όμως ζωή χωρίς νερό δεν υπάρχει τουλάχιστον για τα επίγεια δεδομένα, επομένως δεν πρέπει να ξεχνούμε να μεριμνούμε για να έχουμε.
Μέσα από τη διαδικασία της αναζήτησης πληροφοριών από το διαδίκτυο, τις επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν στο ΚΠΕ Ελασσόνας, μα κυρίως στη λίμνη Κερκίνη ανακάλυψαν πόσο ανεύθυνοι μπορεί να γίνουμε όλοι μας στο όνομα της υποτιθέμενης προόδου. Το κλείσιμο της ομάδας έγινε με κάποιες σκέψεις μαθήτριας αποτυπωμένες στο χαρτί και με την ανάγνωση ενός άρθρου που οι μαθητές το βρήκαν αρκετά συγκλονιστικό και πραγματικό, τα οποία επισυνάπτουμε παρακάτω. Η « βλακεία » τελικά δεν είναι γνώρισμα μόνο δικό μας, κατά την άποψη ορισμένων αλλά όλων των ανθρώπων σύμφωνα με το άρθρο.
Νερό: ένας ανεκτίμητος πόρος
Ο Ειρηνικός Ωκεανός καλύπτει τη μισή υδρόγειο - μια περιοχή αρκετά μεγάλη για να χωρέσει στο εσωτερικό της όλες τις ηπείρους. Πράγματι, το 75% του κόσμου καλύπτεται από νερό, έτσι αν και ονομάζουμε τον πλανήτη μας "Γη", ίσως θα έπρεπε αλήθεια να τον ονομάσουμε "Νερό"! Το περισσότερο νερό στη Γη είναι αλμυρό. Περίπου μόνον το 3% είναι γλυκό νερό και ένα μέρος αυτού είναι παγωμένο σε παγετώνες και παγόβουνα. Το νερό είναι ουσιαστικό για την επιβίωση των ζωντανών οργανισμών, όμως υπάρχει μια σχετικά μικρή ποσότητα για να καταμεριστεί παντού - κι αυτό το κάνει ιδιαίτερα πολύτιμο. Χρειάζεται να προσέξουμε περισσότερο αυτόν τον ανεκτίμητο πόρο. Φροντίζουμε ώστε το νερό μας να έχει πάντα μεγαλύτερο βάρος στην περιβαλλοντική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΠΩΣ ΘΑ ΚΟΙΤΑΞΟΥΜΕ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ;

Στη Ναγκόγια της Ιαπωνίας,στη συνδιάσκεψη δύο εβδομάδων που έχει οργανώσει ο ΟΗΕ για τη βιοποικιλότητα, κατέστη σαφές στους υπουργούς Περιβάλλοντος που συμμετέχουν ότι έχουμε μόλις 10 χρόνια περιθώριο για να λύσουμε την κρίση της φύσης! Το πώς μπορεί να επιτευχθεί η λύση επικεντρώνεται κυρίως στη δημιουργία ζωνών προστασίας των ωκεανών και τη διάθεση ως και 5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων κατά έτος για την ανατροπή των τωρινών καταστρεπτικών μεθόδων αλίευσης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για την απόληξη μιας διεργασίας που κράτησε 18 χρόνια, από την υπογραφή του Συμφώνου του Ρίο για τη Βιοποικιλότητα, το 1992,με ενδιάμεσο σταθμό τη διεθνή συνδιάσκεψη του Γιοχάνεσμπουργκ, το 2002.Και πάλι όμως η υπογραφή του νέου πρωτοκόλλου δεν είναι σίγουρη, καθώς οι κυβερνήσεις παζαρεύουν το πώς θα ελέγχεται επιστημονικά η εφαρμογή του. Την απογοήτευσή του διατράνωσε κατά την εναρκτήρια ομιλία της τωρινής συνδιάσκεψης ο Ιάπωνας Daisetsu Teitaro Suzuki: «Ας βρούμε το θάρρος να κοιτάξουμε τα παιδιά μας στα μάτια»είπε«και να παραδεχτούμε ότι αποτύχαμε να εκπληρώσουμε τις υποσχέσεις που έδωσαν 110 ηγέτες κρατών στο Γιοχάνεσμπουργκ ότι θα μειώσουν ουσιαστικά τις απώλειες της βιοποικιλότητας ως το 2010. Ας τα κοιτάξουμε και ας παραδεχτούμε ότι συνεχίζουμε να χάνουμε τη βιοποικιλότητα σε πρωτόγνωρο βαθμό, υποθηκεύοντας το μέλλον τους».
Επιλογικά, ο Αμερικανός ερευνητής του Carnegie Ιnstitution for Science,Ken Caldeira,δήλωσε στο περιοδικό Live Science:«Αν οι τρέχουσες τάσεις συνεχιστούν, ο αφανισμός που θα επέλθει στις επόμενες δεκαετίες θα είναι αντίστοιχος των μαζικών αφανισμών του παρελθόντος και θα είναι αινιγματικός. Οι γεωλόγοι του μέλλοντος θα προσπαθήσουν να καταλάβουν γιατί αφήσαμε να αφανιστούν τόσα είδη, αλλά θα δυσκολευτούν να πιστέψουν ότι ο λόγος ήταν απλά η βλακεία μας».
Κλείνοντας το όμορφο ταξίδι των συναντήσεων της ομάδας μας θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας μέσα από δύο καταπληκτικά βίντεο, την απαράμμιλη ομορφιά της φύσης με τα νερά της και τους ζωντανούς οργανισμούς της, αλλά και τους προβληματισμούς μας για την τύχη όλων αυτών και το αβέβαιο δικό μας αύριο!!!!!
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

1. Το νερό στον πλανήτη μας δεν θα τελειώσει ποτέ

Σύνολο : 200
Λάθη : 69%
Σωστά : 31%

Αυτό βέβαια δεν είναι σωστό γιατί κάποτε το νερό στον πλανήτη μας σίγουρα θα τελειώσει και μπορεί να προκληθούν και αρκετοί πόλεμοι για το νερό.


2. Όλο το νερό στη γη είναι πόσιμο

Σύνολο : 200
Σωστά : 85%
Λάθη : 14%
Κενά : 1%

Από τα ερωτηματολόγια βλέπουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές έδωσαν σωστή απάντηση.

3. Το νερό είναι το πιο απαραίτητο στοιχείο για την επιβίωση μας


Σύνολο : 200
Σωστά : 95%
Λάθη : 5%

Από τα ερωτηματολόγια βλέπουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές έδωσαν σωστή απάντηση.

4. Το μεγαλύτερο ποσοστό του σώματος μας αποτελείται από νερό

Σύνολο : 200
Σωστά : 90,50%
Λάθη : 8%
Κενά : 1,50%

Από τα ερωτηματολόγια βλέπουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές έδωσαν σωστή απάντηση.

5. Το νερό στο καζανάκι της τουαλέτας είναι ίδιο μ' αυτό που πίνουμε

Σύνολο : 200
Σωστά : 54%
Λάθη : 44%
Κενά : 2%

Από τα ερωτηματολόγια βλέπουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές έδωσαν σωστή απάντηση.

6. Οι ποσότητες του νερού στη γη μειώνονται λόγω
α. αλόγιστης χρήσης
β. πυρκαγιών στα δάση
γ. κλιματικών αλλαγών
δ. όλα τα παραπάνω

Σύνολο : 200
Α : 24%
Β : 4,50%
Γ : 17%
Δ: 53,50%
Κενά : 1%

Τα συμπεράσματα που βγάζουμε από τις απαντήσεις είναι ότι οι μαθητές είναι καλά ενημερωμένοι με το πρόβλημα της μείωσης του πόσιμου νερού στη γη.

7. Όταν κάνεις μπάνιο γεμίζεις με νερό την μπανιέρα
α. πάντα
β. μερικές φορές
γ. όχι, συνήθως κάνω ένα γρήγορο ντους

Σύνολο : 200
Α : 7,50%
Β : 42,50%
Γ : 49,50%
Κενά : 0,50%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές συνεισφέρουν στο τέλος της μείωσης του νερού στη γη.

8. Όταν βουρτσίζεις τα δόντια σου ή ξυρίζεσαι αφήνεις τη βρύση να τρέχει:
α. πάντα
β. μερικές φορές
γ. ποτέ

Σύνολο : 200
Α : 22,50%
Β : 39,50%
Γ : 38%
Κενά : 1%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές είναι λίγο ανεύθυνοι με το θέμα του αφήνουμε ανοιχτή τη βρύση όταν δεν τη χρησιμοποιούμε.

9.Πως ποτίζεις τα λουλούδια και τα φυτά στον κήπο ή το μπαλκόνι σου;
α. με το λάστιχο
β. με ποτιστήρι
γ. με αυτόματο σύστημα ποτίσματος

Σύνολο : 200
Α : 61,50%
Β : 23%
Γ : 11,50%
Κενά : 4%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι αν και οι μαθητές προσπαθούν να εξοικονομήσουν νερό δεν ποτίζουν με τον κουβά.

10. Πως πλένεις το αυτοκίνητο / τη μηχανή σου
η μηχανή σου;

α. με το λάστιχο του ποτίσματος
β. με τον κουβά
γ. το πηγαίνω στο πλυντήριο

Σύνολο : 200
Α : 47%
Β : 18,50%
Γ : 29,50%
Κενά : 5%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι αν και οι μαθητές προσπαθούν να εξοικονομήσουν νερό δεν πλένουν το αυτοκίνητο ή την μηχανή τους με τον κουβά.

11. Πως χρησιμοποιείς το πλυντήριο ρούχων / πιάτων

α. προσέχω πάντα να είναι πάντα εντελώς γεμάτο
β. συνήθως βάζω πλυντήριο οποιαδήποτε ώρα, ανεξάρτητα αν είναι εντελώς γεμάτο ή όχι


Σύνολο : 200
Α : 64,50%
Β : 32%
Κενά : 3,50%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές χρησιμοποιούν σωστά το πλυντήριο ρούχων οι πιάτων.

12. Όταν πλένεις τα πιάτα, αφήνεις το νερό να τρέχει;
α. πάντα
β. μερικές φορές
γ. ποτέ


Σύνολο : 200
Α : 29,50%
Β : 43%
Γ : 25,50%
Κενά : 2%

Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι οι μαθητές ενώ δεν πρέπει να αφήνουν τη βρύση ανοικτή όταν δεν τη χρησιμοποιούν απάντησαν ότι το κάνουν μερικές φορές.

13. όταν πλένεις τα χέρια σου αφήνεις το νερό να τρέχει;
α. πάντα
β. μερικές φορές
γ. ποτέ

Σύνολο : 200
Α : 49,50%
Β : 32%
Γ : 16%
Κενά : 2,50%

Από τα αποτελέσματα των απαντήσεων βλέπουμε ότι οι μαθητές κάνουν αλόγιστη χρήση του νερού και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση του.

Συμπερασματικά οι μαθητές απέδειξαν με αυτό το ερωτηματολόγιο ότι ενδιαφέρονται για τη μείωση του νερού στον πλανήτη μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: