Συνολικές προβολές σελίδας

7ο ΕΠΑ.Λ. Λάρισας: "Νερό: αναφαίρετο δικαίωμα στη ζωή"

Συντονίστρια Εκπαιδευτικός: Γιαννάκη Μαρία
Παιδαγωγική Ομάδα: Ακράτου Παναγιώτα

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΒΥΠ4

ΚΡΑΧΤΗ Α.
ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Δ.
ΚΥΡΚΟ Ε.
ΚΩΝΣΤΣΝΤΗ Χ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΓΛΟΥ Δ.
ΚΩΣΤΑΔΗΜΑ Α.
ΚΩΣΤΟΜΟΙΡΗ Β.
ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ Μ.
ΛΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Δ.
ΛΑΜΚΙΑ Α.
ΛΑΜΠΡΟΥ Σ.
ΛΑΡΙΣΗΣ Δ.
ΛΕΙΜΟΝΗΣ Κ.
ΛΕΦΑ Σ.
ΛΙΑΝΗ Χ.
ΜΑΓΚΟΥΤΗΣ Λ.
ΜΑΜΑΡΑ Γ.
ΜΑΡΒΑΤΑΙ Α.
ΜΑΡΣΙΔΗ Α.
ΜΕΤΑ Ε.

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές αλλά και να υιοθετήσουν συμπεριφορές που θα συμβάλλουν στον περιορισμό της σπατάλης του νερού.

Να διαπιστώσουν την διαχρονική σχέση του ανθρώπου με το νερό.

Να καλλιεργήσουν οι μαθητές την κριτική σκέψη και το πνεύμα της συνεργασίας.

Να συνειδητοποιήσουν τις ανάγκες του ανθρώπου για νερό , καθώς και τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους που απορρέουν από αυτές.

Να μπορέσουν οι μαθητές να διαχειρίζονται θέματα σχετικά με την προσωπική αλλά και την κοινωνική τους συμπεριφορά.

Να αναζητούν πηγές πληροφοριών που τους ενδιαφέρουν έγκυρα και με ασφάλεια.

Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, με γνώμονα το γενικό συμφέρον τόσο του ανθρώπινου όσο και του φυσικού περιβάλλοντος.

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
30-11-2010

Έγινε η πρώτη γνωριμία με το τμήμα ΒΥΠ4 και η ενημέρωση τους για τα περιβαλλοντικά προγράμματα καθώς και η πρόθεση τους για συμμετοχή και συνεργασία .


7-12-2010

Επιλογή θέματος

Το θέμα που τους κέντρισε το ενδιαφέρον περισσότερο ήταν σχετικά με το νερό και ο τίτλος του προγράμματος είναι <<ΝΕΡΟ ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ>>. Αρκετοί ίσως επηρεασμένοι από το ποτάμι που διασχίζει την πόλη μας και την δραματική μείωση της στάθμης του νερού του. Αρκετοί από την ομάδα πρότειναν διάφορες δράσεις που θα μπορούσαν να γίνουν σχετικές με το πρόγραμμα. Το υλικό που θα χρειαζόμασταν σκέφτηκαν πρώτα φυσικά να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο ,ακόμη περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία ….


14-12-2010

Στη συνάντηση μας ήταν όλοι παρόντες σχεδόν και συζητήσαμε για την ώρα που θα βρισκόμαστε για τις υποχρεώσεις μας καθώς και κάποιους όρους που θέσαμε .Δημιουργήσαμε ένα συμβόλαιο .

ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΜΕΛΩΝ ΒΥΠ4 Της ΠΕ

Να συμμετέχουμε όλοι

Να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας

Δεν χρησιμοποιούμε κινητά

Να μην ειρωνευόμαστε ή να γελάμε , όταν εκφράζει κάποιος την άποψη του.

Να υπάρχει συνεργασία μεταξύ μας.

Δεν τρώμε την ώρα των συναντήσεων.

Να μην κάνουμε φασαρία –να σεβόμαστε αυτόν που έχει το λόγο.

Να τηρούμε τους κανόνες υγιεινής.

Όλοι συμφώνησαν και υπέγραψαν το συμβόλαιο.

21-12-2010

Στόχος της συνάντησης μας ήταν να ανοιχτεί η ομάδα να μιλήσουν και κάποιοι που δίσταζαν. Τους δόθηκε ένα φυλλάδιο να καταγράψουν δέκα επιθυμίες τους και να τις ιεραρχήσουν. Μ’ αυτόν τον τρόπο να εντοπίσουν τους κοντινούς τους στόχους. Ακόμη κατέγραψαν σε ένα ερωτηματολόγιο ΄΄Ποιός με επηρεάζει σε διάφορες επιλογές ΄΄ όπως τι κάνω μετά το σχολείο, το τι ρούχα φορώ, με τι αθλήματα ασχολούμαι, και ποιος ασκεί μεγαλύτερη επιρροή στη ζωή τους. Συζητήσαμε τις επιλογές μας , μερικές φορές έντονα αλλά το θέμα ενεργοποίησε τη συμμετοχή όλων .
Για την επόμενη φορά τους ζητήθηκε να φέρουν φωτογραφίες που να περιέχουν το θέμα μας το νερό. Θα είχαν αρκετό χρόνο κατά την περίοδο των γιορτών να βρουν ανάλογο υλικό.

11-1-2011

Μετά από αρκετές μέρες η συνάντηση μας είχε ενθουσιασμό, αρκετό υλικό, όπως τραγούδια ,φωτογραφίες ,αποκόμματα περιοδικών αλλά και συζήτηση για πιθανή επίσκεψη σε κάποιο περιβαλλοντικό κέντρο.
Χωρίστηκαν σε ομάδες έτσι ώστε κάθε ομάδα να αναλάβει να ταξινομήσει και να εμπλουτίσει το υλικό που βρήκαν.

18-1-2011

Η κάθε ομάδα ανέλαβε ένα θέμα με το οποίο θα μπορούσε να ασχοληθεί.
Η πρώτη ομάδα ασχολήθηκε με τραγούδια σχετικά με το νερό είτε παραδοσιακά δημοτικά είτε της εποχής μας σύγχρονα. Μερικά από αυτά που παρουσίασαν είναι:

ΕΝΑ ΝΕΡΟ ΚΥΡΑ ΒΑΓΓΕΛΙΏ

ΤΡΕΧΕΙ , ΤΡΕΧΕΙ, ΤΡΕΧΕΙ ΤΟ ΝΕΡΟ

ΠΩΣ ΤΟ ΛΕΝ , ΠΩΣ ΤΟ ΛΕΝ ΤΟ ΠΟΤΑΜΟ

ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΗΣ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

ΘΑΛΑΣΣΑΚΙ ΜΟΥ

ΜΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΝΕΡΑ

ΒΡΟΧΗ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ κλπ.


Όλα τα τραγούδια είχαν καταγραφεί και σε CD και τα ακούσαμε όλη η ομάδα. Ήταν κάτι που τους ενθουσίασε και ευχαριστήσαμε την ομάδα για το σκεπτικό αυτό της παρουσίασης τους.


25-1-2011

Η δεύτερη ομάδα ασχολήθηκε με την ιστορία αλλά και τη χρησιμότητα του νερού. Παρουσίασαν σε έντυπη μορφή τα κάτωθι:


ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΌΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ.

Από τα αρχαία ακόμα χρόνια, οι άνθρωποι κατοικούσαν και εργάζονταν μόνο εκεί που είχε νερό. Το νερό υπήρξε και θα υπάρχει για όλους τους ανθρώπους πηγή ζωής.
Στην αρχή κατοικούσαν εκεί που υπήρχαν πηγές, για να έχουν νερό να πίνουν. Αργότερα κατάλαβαν ότι μερικά δένδρα φυτρώνουν πάνω από υπόγεια νερά και τότε άρχισαν να ψάχνουν για υπόγειο νερό. Τότε έσκαβαν πηγάδια στα σημεία εκείνα , τα οποία είχαν αρκετό βάθος μερικές φορές.
Το νερό είτε επιφανειακό, είτε από βάθος στην επιφάνεια το χρησιμοποιούσαν για να το πιούν αλλά και για τις δουλειές τους. Κύρια χρήση του νερού ήταν επίσης η άρδευση των καλλιεργειών τους. Εκεί που υπήρχε εξάλλου επιφανειακό νερό έρχονταν και πολλά ζώα για να πιούν και ο τροφοσυλλέκτης άνθρωπος τα περίμενε εκεί στήνοντας ενέδρα για να θηρεύσει. Η πηγή και γενικά το νερό συγκέντρωνε πληθυσμούς ζώων που του έδιναν κρέας, αλλά και ανάπτυξη δένδρων που του έδιναν τα φρούτα. Έτσι και τροφή εξασφάλιζε ,αλλά και ο ίδιος είχε νερό για τις ανάγκες του.
Αργότερα ο άνθρωπος αφού είδε ότι το νερό αύξανε τα φυτά-δένδρα θέλησε να τα ποτίσει ο ίδιος για να πάρει μαζική την παραγωγή τους. Έτσι αντί να περιμένει από τα δένδρα και τα φυτά που ήταν κοντά στις πηγές να πάρει παραγωγή, σκέφτηκε να δώσει ο ίδιος νερό σ΄ αυτά, με το να κάνει κανάλι ώστε να οδηγήσει το νερό από την πηγή στα δένδρα που είτε υπήρχαν εκεί ,είτε τα φύτευε αργότερα ο ίδιος. Τότε έγινε συστηματικός γεωργός. Από τότε σταμάτησε να ψάχνει για καρπούς, και απέκτησε μόνιμες καλλιέργειες. Επίσης απέκτησε μόνιμη κατοικία είτε στη σπηλιά, είτε σαν λιμναία κατοικία, είτε πάνω στα δένδρα κατασκευάζοντας την για να αποφύγει εχθρούς ισχυρότερους από αυτόν.
Όταν το νερό ήταν στην επιφάνεια το έπαιρναν εύκολα και το διοχέτευαν στα κανάλια και στα χωράφια τους. Όταν όμως ήταν σε βάθος μέσα στη γη απαιτούσε μεγάλο κόπο να το βγάλουν έξω, επειδή τότε δεν είχαν ούτε υποβρύχιες αντλίες ούτε κινητήρες για να το τραβήξουν, όπως κάνουμε εμείς σήμερα. Για να φέρουν το νερό από το βάθος του πηγαδιού ως την επιφάνεια , χρησιμοποιούσαν κουβάδες που τους τράβαγαν με τριχιές. Μετά άδειαζαν τους κουβάδες στο κεντρικό κύριο κανάλι και το νερό κατευθύνονταν προς την καλλιέργεια.
Από νωρίς κατάλαβαν όλοι ότι το νερό δεν ήταν μόνο κοινό και πολυτιμότατο αγαθό για να το πιούν μόνο, αλλά και για να ποτίσουν τις καλλιέργειες τους, για να ζήσουν. Για να ζήσουν δεν ήθελαν μόνο νερό αλλά και τροφή και το νερό τους πρόσφερε αυτή την παραγωγή για να φάνε.
Αυτός είναι και ο λόγος που το νερό είτε για πόση είτε για τις καλλιέργειες τους, απαιτούσε συλλογική προσπάθεια αλλά και κοινή εποπτεία και έλεγχο.

ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Το νερό παρόλο που δεν αποτελεί θρεπτική ουσία είναι ουσιώδες για τη ζωή αφού μεταφέρει θρεπτικές ουσίες στα όργανα και στους ιστούς που τις έχουν ανάγκη. Βοηθά επίσης στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος όπως επίσης διατηρεί τον όγκο του αίματος .
Αποτελεί το 60% του σωματικού βάρους.
Τα 2/3 του νερού περιέχονται στα κύτταρα του σώματος ενώ το υπόλοιπο βρίσκεται στα αιμοφόρα αγγεία. Επίσης μια μικρή ποσότητα που βρίσκεται στα κύτταρα περιέχει ελαστικότητα στους ιστούς.
Το νερό παρέχεται στον οργανισμό με τη λήψη τροφίμων και ποτών. Εκτός όμως από τις τροφές ,διάφορες μεταβολικές διεργασίες που βοηθούν στην παραγωγή ενέργειας στον οργανισμό, παράγουν 0,5 λίτρα νερό καθημερινά.
Ένας οργανισμός πρέπει να παίρνει περίπου 2 λίτρα νερού καθημερινά για την αναπλήρωση της απώλειας που δημιουργείται από την εφίδρωση, την αναπνοή, την αποβολή στερεών και υγρών.
Βοηθά στην απώλεια σωματικού βάρους και τοξινών που δημιουργούνται κατά την διάρκεια δίαιτας. Σημαντικό ρόλο επίσης παίζει στην μείωση της κυτταρίτιδας.
Όλοι γνωρίζουμε ότι το να πίνουμε νερό μας κάνει καλό, αλλά γνωρίζατε ότι αίμα αποτελείται 92% από νερό , τα οστά 22% από νερό , ο εγκέφαλος 75% από νερό και οι μυς 75% ;
Επίσης το νερό :
Αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος κάθε κυττάρου του οργανισμού μας.
Είναι το μεγαλύτερο μέρος του κυκλοφορικού και του λεμφικού μας συστήματος, μεταφέροντας τροφή και οξυγόνο στα κύτταρα και απομακρύνοντας τα άχρηστα υλικά.
Βοηθά στον καθαρισμό των νεφρών μας και στην αποβολή των τοξικών ουσιών.
Συμβάλλει στην εξισορρόπηση των ηλεκτρολυτών ,οι οποίοι βοηθούν στον έλεγχο της πίεσης του αίματος.
Βοηθά στην ύγρανση των διόδων των ματιών, του στόματος και της ρινικής κοιλότητας.
Διατηρεί το σώμα δροσερό όταν κάνει ζέστη και μονώνει το σώμα ενάντια στο κρύο.
Λειτουργεί σαν απορροφητικό μέσο κατά των κραδασμών μειώνοντας τις επιπτώσεις τους στα όργανα του σώματος.
Βοηθά στην λίπανση των αρθρώσεων και αποτελεί μέρος του αίματος, του ιδρώτα, των δακρύων και της σιέλου.
Μπορεί να παρέχει πολλά από τα ιχνοστοιχεία που χρειάζεται το σώμα.
Το νερό σε σωστή ποσότητα στον οργανισμό μπορεί να βελτιώσει τη συνολική υγεία και ευεξία μας. Επειδή το νερό είναι σημαντικό σε τόσο πολλές σωματικές λειτουργίες ,η λήψη επαρκούς ποσότητας νερού είναι σημαντική για την επίτευξη της βέλτιστης υγείας.
Το νερό βοηθά στη διατήρηση του όγκου του αίματος, διατηρώντας έτσι την ενέργεια του σώματος μας.
Η σωστή ενυδάτωση βελτιώνει την συγκέντρωση και το χρόνο αντίδρασης μας , ιδιαίτερα κατά την άσκηση
Το νερό αυξάνει τον αριθμό των θερμίδων που καίμε κατά τις καθημερινές μας δραστηριότητες μας.
Το νερό μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της στομαχικής διαταραχής που μπορεί να προκληθεί από τα φάρμακα σε συμπυκνωμένη μορφή.
Το νερό μας βοηθά να απαλλαγούμε από το υπερβάλλον νάτριο, που μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση υγρών.
Το νερό μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από μια ποικιλία νόσων. Οι μελέτες δείχνουν ότι η μεγάλη κατανάλωση νερού ενδέχεται να συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο : κρυωμάτων, δυσκοιλιότητας, λοιμώξεων του ουροποιητικού συστήματος, νεφρολιθίασης και καρκίνου της κύστης.
Το νερό μπορεί να βελτιώσει την εμφάνιση μας. Το νερό φθάνει στο δέρμα τελευταίο. Αν το σώμα μας δεν λαμβάνει αρκετή ποσότητα νερού, το δέρμα θα αισθανθεί τις επιπτώσεις περισσότερο από οποιαδήποτε άλλο όργανο. Το νερό μπορεί να βοηθήσει στην ενυδάτωση του δέρματος ,αφήνοντας το πιο λείο, πιο απαλό, πιο εύκαμπτο και με λιγότερες ρυτίδες.
Το νερό μπορεί να μας βοηθήσει να χάσουμε βάρος.
Συχνά συγχέουμε το αίσθημα της δίψας με το αίσθημα της πείνας, οπότε έχουμε την τάση να καταναλώνουμε πρόχειρα γεύματα , ενώ στην πραγματικότητα το σώμα απλώς χρειάζεται να πιεί κάτι. Το να πίνουμε νερό βοηθάει επίσης στο να αισθανόμαστε πλήρης, μειώνοντας την επιθυμία μας για φαγητό. Οι μελέτες επίσης δείχνουν ότι το νερό μπορεί:

Να μας δώσει περισσότερη ενέργεια κατά την διάρκεια της άσκησης.
Να αυξήσει τις θερμίδες που καίμε κατά την διάρκεια της άσκησης.
Να βοηθήσει το σώμα μας στη μείωση των αποθεμάτων λίπους.

1-2-2011

Η Τρίτη ομάδα ανέλαβε το θέμα: ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ.

Σηκώνει νερό η κουβέντα, το πράγμα σηκώνει νερό.

Ρίχνω νερό στο κρασί μου.

Δεν δίνει του αγγέλου του νερό.

Είναι του γλυκού νερού.

Πήγε στη βρύση και νερό δεν ήπιε.

Έβαλε το νερό στ ` αυλάκι.

Δεν έπεσε η ζάχαρη στο νερό.

Το ξέρει/το έμαθε νεράκι.

Κι εγώ θα κουβαλώ στο γάμο σου νερό με κόσκινο.

Πίνω νερό στ` όνομα του.

Ρίχνω νερό στο μύλο του.

Χάσαμε τα νερά μας είμαστε έξω από τα νερά μας.

Πνίγεται σε μια κουταλιά νερό.

Να μετρήσει ,τα κάνει νερά.

Κι από την πέτρα βγάζει νερό.

Ίσα βάρκα ίσα νερά.

Ήπιε της λησμονιάς το νερό.

Έκανε μια τρύπα στο νερό.

Βγάζει νερό με το καλάθι.

Κοπανίζει το νερό μέσα στο γουδί.

Μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό.

Σαν τα κρύα τα νερά.

Τον φέρνω με τα νερά μου.

Πάω με τα νερά του.

Ήπιε το αμίλητο νερό.

Θολώνω τα νερά.

Ψαρεύω σε θολά νερά.

Ότι είπαμε νερό και αλάτι.

Τάραξε τα λιμνάζοντα ύδατα.

Έδωσε γη και ύδωρ.

Δεν στάζει νερό από τα χέρια του.

Το αίμα του έγινε νερό.

Το αίμα νερό δεν γίνεται.
Ούτε ένα ποτήρι νερό.

Έσπασαν τα νερά.

Κόβει το νερό απ` τα πράσα και το βάνει στο κρασί.

Είπαμε το νερό νεράκι.

Τον Απρίλη η βροχή κάθε κόμπος και φλουρί.

Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα.

Το σιγανό ποτάμι να φοβάσαι.

Η σκουριά τρώει το σίδερο και το νερό την πέτρα.

Η φωτιά και το νερό παίρνει σβάρνα το χωριό.

Κάνε το καλό και ρίξ` το στο γιαλό.

Μαθημένα είναι τα βουνά σε βροχές και χιόνια.

Νερό τρεχούμενο κοιλιά σπασμένη.

Όταν έπρεπε δεν έβρεχε και τον Μάη χιόνιζε.

Διψάει η αυλή του για νερό ,και αυτός αλλού ποτίζει.

Όσα βρέχει ο θεός τόσα καταπίνει η γη.

Η αλήθεια πλέει σαν λάδι στο νερό.

Σαν δυο σταγόνες νερό.

Τα λόγια γυρίζουν τα ποτάμια δεν γυρίζουν.

Ο ξένος και ο ποταμός τον τόπο τους γυρεύουν.

Μήνας που δεν έχει ρο , ρίξε στο κρασί νερό.

Πίνει η κότα το νερό μα κοιτάει και τον θεό.

Θεός φυλάει τα λιόδεντρα απ` το νερό του Αυγούστου.

Αν βρέξει ο Απρίλης δυο νερά κι ο Μάης άλλο ένα ,χαρά σ` αυτό το γεωργό που `χει πολλά σπαρμένα.

Ο πλάτανος θέλει νερό και η λεύκα θέλει αέρα.

Πήγα στην πηγή και δεν ήπια νερό.

Αυτό το μαχαίρι κόβει τη θάλασσα με το νερό.

Διάφανο σαν νερό.

Η φωτιά και το νερό δεν έχουν αυτιά.

Ας το πάρει το ποτάμι.

Θα πούμε το νερό νεράκι.

Ο βρεγμένος δεν φοβάται το νερό.

Κολυμπά σαν δελφίνι στο νερό.

Βρέχει νερό με το τουλούμι.

Πολλές φορές πάει η κολοκύθα για νερό, μια πάει και δεν γυρίζει.

8-2-2011

Στη συνάντηση μας αυτή ήταν τα περισσότερα παιδιά. Κύριο θέμα της συζήτησης ήταν η επίσκεψη μας στο ΚΠΕ Ελασσόνας που τελικά θα γινόταν στις 16 Φεβρουαρίου. Οι περισσότεροι πήγαιναν για πρώτη φορά σε ανάλογο περιβαλλοντικό κέντρο.
Η τέταρτη ομάδα μας παρουσίασε τον κύκλο του νερού. Έκαναν κολάζ με όλα αυτά τα στοιχεία που εμπλέκονται στον κύκλο του νερού, και σχεδίασαν με βέλη την ακολουθούμενη πορεία του νερού.
Συζητήσαμε ακόμη άλλες πηγές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στις εργασίες τους όπως σελίδες από το ΙΝΤΕΡΝΕΤ και εφημερίδες με άρθρα σχετικά με το θέμα μας.

15-2-2011

Στα πλαίσια του προγράμματος τέσσερα τμήματα της β΄ τάξης ΒΥΠ3 ,ΒΥΠ4, ΒΥΠ5 , και το τμήμα ΒΥΠ6 αύριο 16-2-2011 θα επισκεφθούμε το ΚΠΕ Ελασσόνας. Ο ενθουσιασμός τους είναι μεγάλος σχεδιάζουν όλο το πρόγραμμα από την αναχώρηση μέχρι την επιστροφή έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι ότι πιο ιδανικό θα μπορούσε να γίνει.


22-2-2011

Οι εντυπώσεις τους από την επίσκεψη ήταν εξαιρετικές . Στο ΚΠΕ Ελασσόνας τους ενημέρωσαν οι κ. Αναγνωστάκης Σπύρος , Γκανάτσιος Ανδρέας και ο Σπανός Κων/νος.
Επισκεφθήκαμε στη συνέχεια το Λιβάδι Ελασσόνας είδαμε την πλατεία ηρώων , την αρχαιότερη βρύση στο κέντρο της περιοχής. Βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες και επιστρέψαμε Ελασσόνα .Ο καιρός δεν ήταν ο ιδανικότερος αλλά η συννεφιά ,η ομίχλη έκαναν το τοπίο ειδυλλιακό και στο Λιβάδι αλλά και στην Ελασσόνα.
Συζητήσαμε ακόμη για την σημερινή μέρα 22-3-2011 <Παγκόσμια ημέρα Νερού > όπως κάθε χρόνο κάποια άρθρα στις εφημερίδες με κάποιες επισημάνσεις όπως « Λειώνουν οι πάγοι ..χάνεται το νερό »
«Θα πούμε το νερό νεράκι » «Τελειώνει το νερό στον πλανήτη μας» κλπ
και εκεί τελειώνουν οι προσπάθειες μας για την σωτηρία του νερού και κατ’ επέκταση τη σωτηρία τη δική μας.

Έγινε αξιολόγηση της επίσκεψης από την περιβαλλοντική ομάδα των μαθητών και συζητήσαμε όλα όσα αναφέρθηκαν κατά την επίσκεψη μας.
Κάποιοι εξέφρασαν παράπονα που αφορούσαν κυρίως τον καιρό αλλά και τον λίγο χρόνο που είχαμε στη διάθεση μας.

1-3-2011


Σήμερα ζητήσαμε από την ομάδα να ζωγραφίσει μια βρύση και να γράψουν ένα σχόλιο από κάτω ότι ήθελε ο καθένας. Μερικά από τα σχόλια ήταν:

< Το νερό είναι σημαντικό στη Ζωή μας και στον πλανήτη. Δεν πρέπει να το σπαταλάμε, πρέπει να το προσέχουμε και να το χρησιμοποιούμε σωστά, γιατί άλλες χώρες δεν έχουν καθόλου νερό.>


<Το νερό είναι σημαντικό για τη Ζωή μας…. Κάθε σταγόνα που τώρα στάζει από τις βρύσες μας αύριο θα το ζητάμε απελπισμένα και θα το στερούμαστε. Ας γίνουμε λοιπόν πιο προσεκτικοί με το νερό γιατί στο μέλλον θα το πληρώνουμε πολύ ακριβά!!!!!!!!!!!>

Γιατί το ανθρώπινο σώμα αποτελείται 70% από νερό !!!!!!!!!!


ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ

15-3-20111

Είχαμε αρκετές μέρες ακόμη για την επόμενη επίσκεψη όμως το κύριο θέμα μας ήταν αυτό. Συζητήσαμε για τους πιθανούς προορισμούς και καταλήξαμε. Τι πιο κατάλληλο από την βόλτα με βαρκάδα στη λίμνη Κερκίνη. Σέρρες λοιπόν ο προορισμός μας και σχέδια επί χάρτου όλοι οι μαθητές. Τι θα μπορούσαμε να επισκεφθούμε ,ποια αξιοθέατα , ποιους χώρους κλπ.

22-3-2011

Μια εβδομάδα πριν την επίσκεψη μας και οι απορίες και οι ερωτήσεις σχετικές και αναμενόμενες .Αν κάνουμε στάσεις , αν θα έχει καλό καιρό, τι θα πρέπει να πάρουμε μαζί μας. Κάποιοι ταξίδευαν πρώτη φορά χωρίς την παρουσία και φροντίδα των γονιών τους και είχαν μια ανησυχία αλλά και χαρά που θα είχαν τους φίλους τους παρέα και με κοινά ενδιαφέροντα .

5-4-2011

Αυτή η συνάντηση μας έγινε μετά την επίσκεψη μας στο Σιδηρόκαστρο και τη λίμνη Κερκίνη. Η παρουσία και η συμπεριφορά της ομάδας άψογη. Όλα τα παιδιά ευχαριστημένα και ενθουσιασμένα από τη βαρκάδα στη λίμνη την ενημέρωση από τους υπευθύνους του κέντρου και αυτό μαρτυρούν κυρίως και οι φωτογραφίες που ακολουθούν. Η διαμονή στο ξενοδοχείο ήταν ότι καλύτερο κατά τη γνώμη των μαθητών, και όλη γενικά η διοργάνωση ήταν επιτυχημένη. Ομάδα μαθητών επιβιβάστηκε για την βαρκάδα. Αρχικά η όλη διαδικασία τους είχε πανικοβάλλει , αλλά η εμπειρία των ξεναγών βοήθησε αρκετά την ομάδα να χαλαρώσει και να διασκεδάσει την διαδρομή.

Η Κερκίνη είναι τεχνητή λίμνη που σχηματίστηκε το 1932 με την δημιουργία φράγματος στον ποταμό Στρυμόνα. Η ιχθυοπαγίδα είναι πλούσια αφού υπάρχουν 30 είδη ψαριών με κυριότερα τα γριβάδια και τις πεταλούδες. Στην περιοχή γύρω από τη λίμνη έχουν καταγραφεί περίπου 300 είδη πουλιών. Ο Αργυροπελεκάνος και η Λαγγόνα που ζουν εκεί είναι μοναδικά στον κόσμο είδη, απειλούμενα με εξαφάνιση. Υπάρχουν και πολλά σπάνια αρπακτικά όπως ο χρυσαετός, ο βασιλαετός, ο πετρίτης, ο ερωδιός και κορμοράνος.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΆΜΜΑΤΟΣ

ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΙΑΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΒΥΠ3 ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΛΙΜΝΗ ΚΕΡΚΙΝΗ

Από την πρώτη κιόλας στιγμή που πάρθηκε η απόφαση για να διοργανωθεί αυτή η εκδρομή, εγώ ήθελα να συμμετέχω. Όχι μόνο λόγω της αρεσκείας μου σε τέτοιες διοργανώσεις αλλά και επειδή λατρεύω το περιβάλλον. Έτσι, αφού τα καταφέραμε να μαζέψουμε τον αριθμό των μαθητών που επιβαλλόταν, τελικά, πήγαμε στις Σέρρες…
Ξεκινήσαμε στις οχτώ το πρωί και μετά από μερικές ωρίτσες φτάσαμε στη Λίμνη. Η διαδρομή προς τη Λίμνη ήταν πολύ όμορφη, με χορό, τραγούδια και την υπέροχη φύση, αλλά η ίδια κλέβει την παράσταση. Όταν κατεβήκαμε λοιπόν ήμασταν έτοιμοι για τη βαρκάδα. Υπήρχαν δύο βάρκες διότι δεν χωρούσαμε όλοι σε μία. Ανεβήκαμε λοιπόν και το ταξίδι ξεκίνησε… Μας πήγαν βαθειά μέσα στη λίμνη σε πολύ βάθος και μας είπαν ότι ήμασταν τυχεροί διότι πέσαμε σε περίοδο ζευγαρώματος. Πράγματι ο τόπος ήταν γεμάτος από πελαργούς που ζευγάρωναν. Κάποια στιγμή μάλιστα πολλά πουλιά πετούσαν πάνω από τα κεφάλια μας σχηματίζοντας ένα τρίγωνο. Πετύχαμε και εύθυμο οδηγό ο οποίος μας έλεγε αστεία αν και κουνούσε η βάρκα αρκετά. Όταν κατεβήκαμε οι συνοδοί – καθηγητές μας πήγαν σε ένα ενημερωτικό κέντρο για να μας πουν περισσότερες πληροφορίες για το μέρος, τη χλωρίδα και την πανίδα του…
Φεύγοντας, λοιπόν, από εκεί κατευθυνθήκαμε προς το ξενοδοχείο που θα μας φιλοξενούσε .Πήραμε τα κλειδιά μας και ορμήσαμε στα δωμάτια. Το εννοώ. Ορμήσαμε. Ήταν τόση η ανάγκη μας για λίγη ξεκούραση αλλά και η περιέργεια για να το δούμε που δεν χάσαμε καιρό. Το ξενοδοχείο ήταν πράγματι τέλειο και εσωτερικά και εξωτερικά. Εκεί σου έβγαινε ένα κλίμα… ανθρωπιάς και χαλάρωσης. Κοιτούσαμε τη θέα, βουνά και λαγκάδια, και αναπνέαμε καθαρό οξυγόνο. Έτσι λίγο αργότερα κατεβήκαμε για να φάμε. Το μενού είχε πολλές επιλογές έτσι δεν μείναμε παραπονεμένοι. Μετά από το φαγητό είχαμε λίγη ώρα ξεκούραση και μετά βραδινή έξοδο.
Ντυθήκαμε, στολιστήκαμε και ξεκινήσαμε. Βέβαια πριν την αναχώρηση μας τα έψαλαν διότι αργήσαμε λιγάκι, αλλά τι να κάνουμε. Εμείς οι γυναίκες το έχουμε αυτό… Φτάσαμε λοιπόν σε ένα μαγαζί με μουσική, καθίσαμε και απολαύσαμε τα δυνατά όπως μας αρέσει εμάς τους νέους μουσικά κομμάτια. Αφού χορέψαμε αρκετά γύρω στις μία και μισή, φύγαμε για το ξενοδοχείο γιατί έπρεπε να σηκωθούμε πρωί. Εκεί να δείτε τραγούδι και κακό… Κοιμηθήκαμε λοιπόν και αφού φάγαμε την άλλη μέρα πρωινό, που ευτυχώς ήταν καλύτερο από το βραδινό, πήγαμε στο Δημαρχείο. Εκεί μας φέρθηκαν με ευγένεια, μας κέρασαν και γλυκάκι, και μας μίλησαν για την επαγγελματική αποκατάσταση σε ένα Δημαρχείο και γενικά στο χώρο αυτό. Όταν τελειώσαμε μας άφησαν οι καθηγητές ελεύθερους για μερικές ωρίτσες και έτσι εμείς κάναμε βόλτες στο Σιδηρόκαστρο και στο τέλος αράξαμε στην πλατεία… Κάποια ώρα ξεκινήσαμε και..
«Θεσσαλονίκη μου γλυκιά μου φτωχομάνα…». Ναι, πήγαμε στη Θεσσαλονίκη. Τα λόγια είναι περιττά νομίζω για του λόγου της… Εκεί μας άφησαν ελεύθερους στην πλατεία Αριστοτέλους. Εμείς, εγώ και παρέα μου, πήγαμε για να φάμε. Από εκεί πήγαμε στον Πύργο το Λευκό και βγάλαμε άπειρες φωτογραφίες. Το καλύτερο όμως ήρθε μετά… Βρήκαμε έναν αμαξά, τον κ. Χρήστο, και μας έκανε μια μεγάλη βόλτα στη Θεσσαλονίκη. Μάθαμε μάλιστα ότι ήταν ο αμαξάς της Βουγιουκλάκη σε μια της ταινία! Ήταν πολύ καλός άνθρωπος και συνεπέστατος στη δουλειά του… Έπειτα από εκεί πήραμε παραμάζωμα όλα τα μαγαζιά. Βρήκαμε μάλιστα και ένα αρκετά φθηνό και πήραμε και δωράκια. Όμως όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν…
Στο δρόμο για το γυρισμό όλοι είχαμε τρελαθεί. Άλλοι γλένταγαν και άλλοι κοιμόντουσαν. Εγώ λαγοκοιμόμουν και το διασκέδασα πολύ… Γύρω στις εννιά το βράδυ φτάσαμε Λάρισα. Ξεφορτώσαμε τα πράγματα, καληνυχτίσαμε παιδιά, οδηγό και καθηγητές και πήγαμε στο σπιτάκι μας…
Όλοι μείναμε με χιλιάδες αναμνήσεις στο νου μας και ακόμα πιο πολλές εμπειρίες. Οι Σέρρες ήταν καταπληκτικές και οι γνώσεις που πήραμε από εκεί θα μας φανούν χρήσιμες στο μέλλον και στο παρόν. Ένα πράγμα μόνο βάλτε καλά μες στο μυαλό σας: Η φύση δεν είναι τσιγάρο να το πετάτε όπου να ναι. Η φύση είναι το σπίτι μας. Αν το πετάξετε… θα μείνετε στο δρόμο… και δυστυχώς θα πάρετε στο λαιμό σας και άλλους…

Ελευθερία Καραζήση
7ο ΕΠΑΛ Λάρισας
Τμήμα: Β ΥΠ 3
12/04/2011


Εντυπώσεις μιας μαθήτριας του ΒΥΠ4


΄Ηταν μια υπέροχη εκδρομή, μια εμπειρία που θα μείνει στο μυαλό όλων μας όπως μένουν όλες οι σχολικές εκδρομές άλλωστε. Επισκεφθήκαμε μέρη τα οποία δεν είχαμε ξανά επισκεφτεί, είδαμε πράγματα που δεν τα βλέπει κανείς εύκολα και σε πολλά μέρη. Η εκδρομή μας μπορεί να μην κράτησε πολύ χρονικά, πιστεύω όμως ότι θα είναι μια εκδρομή που θα μείνει πάντα στο μυαλό μας, γιατί όπως όλοι λένε, οι ωραίες στιγμές δεν ξεχνιούνται ζούνε πάντα μέσα μας!!!!!!!!

Λάμκια Αντέλα

Μετά από τις σκέψεις αυτές των μαθητών σίγουρα επιτύχαμε μια προσέγγιση του θέματος με την επίσκεψή μας στη λίμνη Κερκίνη. Ενθαρρύναμε αρκετά τους μαθητές να αναλάβουν πρωτοβουλίες σε διάφορες διαδικασίες κατά την πορεία εξέλιξης του προγράμματος.
Σε πολλές περιπτώσεις ζητήθηκε να πάρουν ατομικές και συλλογικές αποφάσεις κάτι που για κάποιους πιθανόν να φαινόταν αδιανόητο και να γινόταν πρώτη φορά.
Μέσα από τις κοινωνικές επαφές των μαθητών είτε μεταξύ τους ή με άλλα πρόσωπα ανέπτυξαν δεξιότητες , διαχειριζόμενοι αρκετά ικανοποιητικά διάφορα θέματα προσωπικής φύσης και συμπεριφοράς αν και σε κάποιες περιπτώσεις η συμβολή των συνοδών καθηγητών κρίθηκε απαραίτητη.

Μέσα από το πρόγραμμα ερευνώντας διάφορα στοιχεία συνειδητοποίησαν ίσως υποχρεώσεις σαν ενεργοί πολίτες απέναντι στη φύση (το σπίτι μας) όπως επεσήμανε πολύ σωστά μια μαθήτρια.
Το δικαίωμα όλων μας για ΖΩΗ που μόνο το ΝΕΡΟ μπορεί να μας εξασφαλίσει γιατί βλέπουμε να θέτουν σε κίνδυνο τα αποθέματα νερού στην Ελλάδα οι έως τώρα διαχειριστικές πρακτικές των υδάτων, την ίδια στιγμή που περιβαλλοντικές έρευνες δεν δίνουν περιθώρια για ολιγωρία.
« Απαιτείται άμεση δράση», λένε οι επιστήμονες , για να σώσουμε το πολυτιμότερο αγαθό του πλανήτη.
Οι πληροφορίες που συγκέντρωσαν με την προτροπή και καθοδήγηση μας ήταν αρκετά ικανοποιητική. Τα ηλεκτρονικά μέσα τα χειρίζονται πολύ καλά.
Το ΙΝΤΕΡΝΕΤ με τις διάφορες πηγές αναζήτησης του τους βοήθησε αρκετά στη συλλογή στοιχείων σχετικά με το θέμα μας.
Συμπερασματικά θα λέγαμε:
Το νερό δεν πρέπει να το θεωρούμε ως ανεξάντλητο αγαθό. Είναι ένας φυσικός πόρος ,ο οποίος δεν είναι απεριόριστος. Σε ατομικό επίπεδο πρέπει να γίνεται εξοικονόμηση νερού και να χρησιμοποιείται με αίσθημα οικονομίας για να έχουμε και αύριο. Στην προσπάθεια αυτή κυρίαρχο ρόλο πρέπει να έχουν όλοι οι πολίτες με την απαιτούμενη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και χρησιμοποιούν τον πολύτιμο αυτό φυσικό πόρο.
Για να το έχουμε … ας το προσέχουμε!!!!!!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια: