Συνολικές προβολές σελίδας

Αλλάζοντας Αξίες στη ζωή μας

Όλοι αντιλαμβανόμαστε, μικροί μεγάλοι, αυτή την εποχή ότι το σύστημα αξιών μας, αυτά που θεωρούσαμε ως τώρα ότι μας κάνουν άτομα καταξιωμένα στην κοινωνία, στους φίλους και στον ίδιο τον εαυτό μας μάλλον πρέπει να αλλάξουν.
Καταναλώνω άρα υπάρχω;
Λαμπερό και ακριβό αυτοκίνητο σημαίνει επιτυχημένος άνθρωπος;
Η δουλειά που δεν αμείβεται είναι χάσιμο χρόνου;
Η προσωπική μου άνοδος και ευημερία είναι άσχετη με την ευημερία του συνόλου;
Όλα αυτά τα συζητάμε στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αλλά δεν αρκεί να "διδάσκουμε αξίες" απλώς κάνοντας συστάσεις στους μαθητές. Πρέπει να δεχτούμε ότι όλοι θέλουμε την προσωπική ευημερία και τις απολαύσεις της ζωής, άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο. Όλοι θέλουμε την ασφάλεια, την αγάπη, τη υγεία. Ας μετρήσουμε όμως το δικό μας μείγμα αξιών με κάποιες δραστηριότητες.
Μπορούμε να αρχίσουμε να αποτυπώνουμε τον χάρτη αξιών του συνόλου της τάξης. Οι αξίες μας όμως αλλάζουν διαρκώς. Ποιες θέλουμε να καλλιεργήσουμε; Προς τα πού θέλουμε να πάμε; Το ταξίδι αυτό δεν σταματάει ποτέ στη ζωή του ανθρώπου. Αντί να γίνεται ασυνείδητα, το μεταφέρουμε στη σφαίρα του συνειδητού.
Στο τέλος κάθε εκπαιδευτικής δραστηριότητας για το περιβάλλον, καλό θα ήταν να αξιολογούν, οι μαθητές μας, τις αξίες τους. Πώς θα πετύχουμε την προστασία του περιβάλλοντος; Με βάση ποιες αρχές; Να μερικές ιδέες:
1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
1.Τι θεωρείς σημαντικό στη ζωή σου; (ιδέες, άνθρωποι, τόποι, πράγματα που είναι σημαντικά για σένα)
2.Ποια είναι τα ζητήματα που θεωρείς σημαντικά για την κοινωνία; (Τα ζητήματα που πιστεύεις ότι πρέπει να αντιμετωπίσει η κοινωνία, στην Ελλάδα ή παγκοσμίως)
3.Φαντάσου ότι η κοινωνία έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτά τα ζητήματα που κατέγραψες στην προηγούμενη ερώτηση. Σε ποιες αξίες θα έχουν βασιστεί οι άνθρωποι αυτής της κοινωνίας; Γράψε πέντε αξίες. (π.χ. Ελευθερία, Ισότητα, Ανεκτικότητα, Ανεξαρτησία, Ευγένεια, Ατομική Ανάπτυξη, Ελεύθερος Χρόνος, Σεβασμός στην Παράδοση, Ασφάλεια, Τιμιότητα, Πλούτος, Κοινωνική Δύναμη κλπ.)
4.Διάλεξε μία αξία. Σκέψου τις καθημερινές μας πρακτικές. Ποιες καθημερινές πρακτικές ενισχύουν και ποιες αποδυναμώνουν την συγκεκριμένη αξία;
π.χ. Ενδυναμώνουν: Κοινωνική δικαιοσύνη, Ελεύθερη πρόσβαση στην εργασία και την πληροφόρηση, Συνήγορος του Πολίτη.
Αποδυναμώνουν: Ανταγωνισμός
2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Ο δραστηριοποιημένος πολίτης του κόσμου (Active Global Citizen) είναι αυτός που σκέφτεται τι συμβαίνει στον πλανήτη και συμμετέχει σε δράσεις για τη βελτίωση των πραγμάτων και την πρόοδο.
Όνομα_________________________________Ημερομηνία________
Μελέτησε τις δεξιότητες του δραστηριοποιημένου πολίτη του κόσμου και «βαθμολόγησε» τη σημασία της κάθε δεξιότητας από το 1 έως το 6. (1 = ασήμαντη, 6 = πάρα πολύ σημαντική)
Να μπορείς να δουλεύεις ως μέλος ομάδας
Να μπορείς να κάνεις τα πάντα μόνος σου
Να ενημερώνεσαι από εφημερίδες και το Internet για την κατάσταση του πλανήτη
Να παρακολουθείς τηλεόραση
Να μπορείς να παίρνεις μέρος σε συζητήσεις για να ακούς και τις απόψεις των άλλων
Να κρατάς τις απόψεις σου για τον εαυτό σου
Να θέτεις σε αμφισβήτηση τη γνώμη των άλλων
Να αξιοποιείς ευκαιρίες για να επικοινωνείς με πολίτες άλλων χωρών
Να κάνεις τα πάντα με τους ίδιους ανθρώπους
3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Διάβασε τις παρακάτω προτάσεις . Συμφωνείς, διαφωνείς ή είσαι αναποφάσιστος; Διάλεξε την απάντηση που σε εκφράζει.
Α: Θέλω να μάθω περισσότερα για το πώς μπορώ να αλλάξω τα πράγματα που με ενδιαφέρουν
Β: Δεν μπορώ να αλλάξω αυτά που συμβαίνουν στον πλανήτη
Γ: Είμαι πολίτης του τόπου μου και του κόσμου
Δ: Δεν έχω τίποτα κοινό με αυτούς που ζούνε στις φτωχές χώρες του κόσμου
Ε: Ο κόσμος είναι σαν ένα μεγάλο παγκόσμιο χωριό και όλοι οι άνθρωποι συνδέονται ο ένας με τον άλλον και με το φυσικό περιβάλλον που ζούμε.
Σημείωσε: Συμφωνώ απόλυτα, Συμφωνώ, Δεν είμαι σίγουρος/η, Διαφωνώ ή Διαφωνώ απόλυτα
4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Πώς ερμηνεύετε αυτές τις ρήσεις του λογοτέχνη και φιλόσοφου Α. Porcia;
-Το να ζεις παραπανήσια έχει μετατρέψει όλη τη ζωή σου σε μια ζωή παραπανήσια
-Έχουμε έναν κόσμο για τον καθένα μα δεν έχουμε έναν κόσμο για όλους.
-Η εξομολόγηση του ενός τους ταπεινώνει όλους.
-Για να μην εξαπατώ δεν μου φτάνει να μην εξαπατώ.
-Ο άνθρωπος είναι αδύναμος και όταν εξασκεί το επάγγελμα του δυνατού είναι πιο αδύνατος.
Πηγή: WWF Ελλάς >> Περιβαλλοντική εκπαίδευση >> Υλικό

Δεν υπάρχουν σχόλια: