Συνολικές προβολές σελίδας

1ο ΕΠΑ.Λ Τυρνάβου: "Νερό: Πηγή ζωής"

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
Μαζευτήκαμε όλοι οι περιβαλλοντικοί ομάδα μαζί με τους καθηγητές μας για να αποφασίσουμε το θέμα που θα ασχοληθούμε την φετινή χρονιά. Είπαμε διάφορα θέματα και απόφαση δεν μπορούσαμε να πάρουμε, τότε ένας από τους υπεύθυνους καθηγητές μας έβαλε να δούμε ένα βιντεάκι για το πώς θα είναι ο άνθρωπος το 2070 που το νερό στο πλανήτη μας θα είναι λιγοστό. Βλέποντας αυτό το βίντεο συγκλονιστήκαμε όλοι τώρα η επιλογή μας ήταν ποια πολύ εύκολη θα ασχοληθούμε με το νερό.

ΣΤΟΧΟΙ
• Η κατανόηση της ιδιαίτερης σημασίας του νερού για τους ζωικούς και φυτικούς οργανισμούς.
• Η κατανόηση του νερού ως εξαιρετικά σημαντικού φυσικού πόρου και η συνειδητοποίηση ότι τα υδάτινα αποθέματα δεν είναι ανεξάντλητα.
• Η διαμόρφωση θετικής στάσης σε κάθε προσπάθεια διατήρησης και προστασίας των νερών.
• Η κατανόηση των τριών φυσικών καταστάσεων του νερού – υγρό νερό (ποτάμια, λίμνες, θάλασσες, υπόγεια νερά), στερεό (πάγος, χιόνι), αέριο (υδρατμοί και ατμόσφαιρα).
• Η κατανόηση της ανώμαλης διαστολής του νερού και της σημασίας της για τη διατήρηση της ζωής στα ποτάμια, στις λίμνες και στις θάλασσες,
• Η κατανόηση του κύκλου του νερού.
• Η κατανόηση και η συνειδητοποίηση της ιδιαίτερης σημασίας της βλάστησης και του δάσους ως παραγόντων προστασίας του εδάφους από τη διάβρωση.
• Η κατανόηση της έννοιας «ρύπανση του νερού».
• Η ανάπτυξη της ικανότητας να εργάζονται ομαδικά.
• Η επαφή με τα έθιμα, παραδόσεις, παροιμίες, αινίγματα, δημοτικά τραγούδια που έχουν σχέση με το νερό.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
ΑΣ ΓΝΩΡΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΕΣ «ΑΓΝΩΣΤΟ» ΥΓΡΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Το μόριο του νερού αποτελείται από δύο άτομα υδρογόνου και ένα άτομο οξυγόνου. Το ίδιο το νερό χαρακτηρίζεται ως υγρό διαφανές, άοσμο, άγευστο και με ελαφρά κυανο-πράσινη απόχρωση. Παρόλο που είναι η πλέον συνηθισμένη ουσία πάνω στον πλανήτη παρουσιάζει πολλές ιδιότητες που δεν έχουν κατανοηθεί πλήρως.
Έχει την ικανότητα να υπάρχει, με φυσικό τρόπο, σε στερεά, υγρή και αέρια μορφή και αυτό το χαρακτηριστικό είναι κάτι το μοναδικό πάνω στον πλανήτη. Γενικά, έχουν καταγραφεί, μέχρι τώρα, σχεδόν 70 παράξενες ιδιότητες του νερού.
Εκτός από την επιφάνεια του πλανήτη, υπάρχουν νερά και μέσα στο φλοιό της Γης, σχηματίζοντας υπόγειες λίμνες και ποτάμια. Η παρουσία τους στο εσωτερικό της Γης δημιουργεί ένα δίκτυο συγκοινωνούντων δοχείων, και για αυτό το λόγο η μόλυνση των υπόγειων υδάτων μπορεί να αποβεί καταστροφική. Το νερό ως εξαιρετικός διαλύτης συντέλεσε και συντελεί στη διαμόρφωση της γήινης επιφάνειας και στο διαρκή σχηματισμό εδαφών κατάλληλων για την ανάπτυξη των φυτών. Ενώ, χάρη στη διαλυτική του ικανότητα συμβάλλει στην αφομοίωση των τροφών από όλους τους ζωντανούς οργανισμούς.

ΝΕΡΟ ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ
Στην πορεία της ανθρώπινης ιστορίας το Νερό υπήρξε πηγή ζωής και πλούτου, καθώς γύρω του αναπτύχθηκαν οι μεγαλύτεροι πολιτισμοί του πλανήτη. Ανέκαθεν θεωρείτο πηγή ζωής, σε φιλοσοφικό, μυθολογικό, θρησκευτικό, αλλά και σε καθαρά επιστημονικό επίπεδο. Η ύπαρξη του νερού ήταν το βασικότερο κριτήριο για τη δημιουργία οργανωμένων κοινωνιών και οικισμών. Η παρουσία του πάνω στον πλανήτη είναι κυριολεκτικά συνώνυμη με την ίδια τη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της, καθώς, χωρίς αυτό δεν θα υπήρχε μέσα στο σύμπαν η μικρή γαλαζοπράσινη όαση που αποκαλούμε Γη. Ένας κόσμος χωρίς Νερό θα ήταν ένας κόσμος χωρίς Ζωή.
Στη φύση τα πάντα συνεργάζονται και αλληλοσυνδέονται και ειδικότερα το νερό, το οποίο είναι μέρος ενός ατέλειωτου φυσικού κύκλου αναγέννησης. Βρίσκεται σε διαρκή κίνηση• όταν από την επιφάνεια της γης εξατμίζεται, γίνεται από μικρές σταγόνες ατμός. Με τη βοήθεια της θερμοκρασίας του αέρα και του ανέμου ανεβαίνει ψηλά και γίνεται σύννεφο, σκαρφαλώνει στα βουνά και γίνεται βροχή, χαλάζι, χιόνι, φτάνοντας ξανά στο έδαφος γλιστρά στα βαθιά χώματα και γίνεται υπόγειο νερό. Τρέφει τις ρίζες των φυτών και των δέντρων, γίνεται λίμνες και ποτάμια. Μια διαρκής κίνηση και αναγέννηση, από το ανέβασμα στην ατμόσφαιρα στο κατέβασμα προς τη γη.
Αποτελεί το πλέον συνηθισμένο υγρό του πλανήτη, αλλά ταυτόχρονα και το πλέον μυστηριώδες. Το νερό υμνήθηκε δια μέσου των αιώνων μέσα από την ποίηση, τη ζωγραφική, τη μουσική και τη φωτογραφία. Παρόλο που η παρουσία του θεωρείται δεδομένη και πιστεύουμε πως γνωρίζουμε τα πάντα για αυτό, τα γεγονότα δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Πολλές ιδιότητές του μόλις πρόσφατα έχουν αρχίσει να ψηλαφίζονται από τη σύγχρονη επιστήμη, ενώ σε μεγάλο ποσοστό δεν έχουν ακόμη κατανοηθεί.
Η καταλυτική παρουσία του νερού στην ανάπτυξη του πολιτισμού και στην επιβίωσή μας, το καθιστά αυτή τη στιγμή το πολυτιμότερο αγαθό πάνω στον πλανήτη. Οι θάλασσες ήταν η οδός της εξερεύνησης και της εξάπλωσης του πολιτισμού σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Το γεγονός ότι παρατηρείται μείωση και ταυτόχρονα μόλυνση των φυσικών αποθεμάτων του πόσιμου νερού, επιφέρει ραγδαίες γεωπολιτικές αλλαγές σε όλο τον κόσμο. Στην αγωνιώδη προσπάθεια που κάνουν φυλές και κράτη ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε καθαρό πόσιμο νερό, αναδύονται νέες πολιτικές, νέες κοινωνικές και οικονομικές τάσεις, που σταδιακά διαμορφώνονται σε μια καινούργια παγκόσμια πραγματικότητα.
Αρχικά, η ανεπαρκής παραγωγή τροφής εξ αιτίας της έλλειψης του νερού, σε συνδυασμό με την αύξηση του πληθυσμού, κάτι που ισχύει για τα περισσότερα κράτη του Τρίτου Κόσμου, οδηγεί στην επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης στις ζώνες που υπάρχει ήδη ανασφάλεια για το νερό. Επίσης, πυροδοτεί περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως είναι η εξάντληση των αποθεμάτων νερού, η αποψίλωση και η ερημοποίηση. Μερικές από τις σοβαρές επιπτώσεις είναι η φτώχεια, η κακή διατροφή και οι περιστασιακοί λιμοί - που και αυτές με τη σειρά τους μπορούν να προκαλέσουν μεταναστευτικά κύματα, είτε εσωτερικά είτε σε γειτονικά κράτη. Οι «πρόσφυγες της φτώχειας» συχνά καταλήγουν σε εξίσου φτωχά κράτη, όπως συνέβη στο Κέρας της Αφρικής.
Το νερό δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως μια συνήθης γεωπολιτική παράμετρος, αλλά ως συστατικό στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού. Ο πολιτισμός μας δεν χαρακτηρίζεται μόνο από τα επιτεύγματα των προηγμένων κοινωνιών, αλλά και από την κατάσταση στην οποία ζούνε εκατομμύρια ανθρώπων στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες. Το νερό είναι πρωτίστως κοινωνικό αγαθό και πηγή ζωής. Το νερό είναι δώρο της φύσης και η αφθονία του μπορεί να είναι παροδική, ακόμη και για τις ανεπτυγμένες χώρες.

ΜΕΛΛΟΝ
Μια μελέτη για το στρατηγικό και δραματικό ρόλο του νερού στα σύγχρονα παγκόσμια δρώμενα. Η καλπάζουσα λειψυδρία, όλο και περισσότερο, τείνει να αποτελέσει αιτία απώλειας ζωών και συρράξεων σε κάθε γωνιά του πλανήτη, απειλώντας την παγκόσμια ισορροπία. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, λύσεις υπάρχουν αρκεί ο καθένας μας να υιοθετήσει μια ελαφρά διαφορετική στάση ζωής.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η εκπόνηση του συγκεκριμένου προγράμματος αποτέλεσε μία ιδιαίτερα ευχάριστη και εποικοδομητική εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Από τη διαμορφωτική αξιολόγηση που εφαρμόσαμε σε όλα τα στάδια διεξαγωγής του προγράμματος, καθώς και από την τελική αξιολόγηση μέσω των εικαστικών έργων, δραματοποιήσεων, δραστηριοτήτων, ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων των παιδιών, μπορούμε να υποστηρίξουμε τι οι αρχικοί στόχοι του προγράμματος επιτεύχθηκαν.
• Τα παιδιά εμπλούτισαν τις γνώσεις τους και το λεξιλόγιο τους κατανοώντας καινούριες λέξεις και έννοιες, πολλές από τις οποίες τις άκουγαν για πρώτη φορά
• Τους δόθηκε η δυνατότητα να επισκεφθούν καινούρια, ενδιαφέροντα μέρη και να αποκτήσουν νέες γνώσεις και εμπειρίες (π.χ. υδραγωγείο και υδροηλεκτρικό εργοστάσιο)
• Γνώρισαν φορείς και υπηρεσίες, όπως είναι ο δήμαρχος, η Δ.Ε.Υ.Α.Τ., η ΔΕΗ (υδροηλεκτρικό εργοστάσιο), το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελασσόνας.
• Έμαθαν να παρατηρούν, να προβληματίζονται και να ψάχνουν πληροφορίες σε βιβλία, περιοδικά και/ή στο διαδίκτυο.
• Ασχολήθηκαν με καλλιτεχνικές δραστηριότητες που τους έδιναν μεγάλη χαρά, χρησιμοποιώντας το νερό στη ζωγραφική και την πηλοπλαστική.
• Εργάστηκαν σε ομάδες για να δημιουργήσουν και να ολοκληρώσουν καλλιτεχνικές, μουσικοκινητικές και άλλου είδους δραστηριότητες (ζωγραφιά κύκλου νερού που έγινε αφίσα, κολλάζ με εικόνες ανθρώπινων δραστηριοτήτων με το νερό μέσα και έξω από το σπίτι, παιχνίδια με το νερό, τραγούδια, πρόβες και παρουσιάσεις, γράμμα στο δήμαρχο, κ.τ.λ.). Όλες αυτές οι πρωτότυπες, δημιουργικές δραστηριότητες και οι παρουσιάσεις προσέφεραν στα παιδιά τη χαρά της επιτυχίας, την ευχαρίστηση της ενεργής συμμετοχής και συνέβαλαν στην αύξηση της αυτό εκτίμησής τους και την αποδοχή τους από το κοινωνικό σύνολο.
• Έμαθαν για τον κύκλο του νερού στη φύση και τη σημασία του για τη ζωή και τις ανθρώπινες δραστηριότητες (π.χ. σωματική υγιεινή, καλλιέργειες, βυρσοδεψεία, παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος κ.τ.λ.).
• Συνειδητοποίησαν τη διαρκή παρουσία του νερού με διάφορες μορφές στον κόσμο γύρω μας και έμαθαν πώς φτάνει το νερό στα σπίτια τους (υδραγωγείο).
• Έμαθαν να παρατηρούν τα φυσικά φαινόμενα και να ανακαλύπτουν διερευνητικά νέα γνώση.
• Έμαθαν να ρωτούν και να αναρωτιούνται, καλλιεργώντας την περιέργεια και τον εναλλακτικό τρόπο σκέψης και φτάνοντας σε προβληματισμούς (πώς και γιατί βρέχει, γιατί να είμαι καθαρός, γιατί και πώς διατηρώ καθαρό το νερό, τι σχήμα έχει μια σταγόνα, κ.τ.λ.).
• Ενέταξαν το νερό στις καθημερινές τους δραστηριότητες που αφορούσαν στη διατήρηση της προσωπικής τους υγιεινής (πρόγραμμα πλυσίματος δοντιών και χεριών).
• Ένιωσαν την ανάγκη να σέβονται και να «προσέχουν» το νερό και με πολύ κέφι έβγαλαν και το σύνθημα της αφίσας τους : «Αγαπώ το νερό, το κρατάω καθαρό και δεν το σπαταλώ».
• Έμαθαν να ακούν τους συνομιλητές-συμμαθητές τους, να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να καταλήγουν σε συμπεράσματα: Όλοι ήθελαν να είναι καθαρά τα ποτάμια, οι πηγές και τα σιντριβάνια της πόλης και έκαναν αρνητικά σχόλια όταν έβλεπαν να συμβαίνει το αντίθετο.
• Τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία του νερού για τη διατήρηση της υγείας και της ζωής αλλά και της ψυχικής ευφορίας του ανθρώπου καθώς και την ανάγκη να δουλέψουμε όλοι συλλογικά και υπεύθυνα για να το διατηρούμε καθαρό και να μην το σπαταλάμε.
• Το σημαντικότερο είναι ότι οι μαθητές του Ειδικού σχολείου ανέλαβαν πρωτοβουλίες διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος στην τοπική κοινωνία και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης σε θέματα ορθής διαχείρισης και προστασίας του νερού.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ:
1 ΝΤΟΤΣΙ ΝΤΕΝΙΣ
2 ΜΥΦΤΑΡΙ ΜΙΚΕΛ
3 ΟΥΡΔΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
4 ΠΑΡΑΘΥΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
5 ΠΑΤΡΙΚΟΥ ΑΡΣΕΝ
6 ΠΙΛΛΑΤΙ ΑΝΔΡΕΑΣ
7 ΡΕΒΗΣΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
8 ΣΑΪΤΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ
9 ΣΙΟΥΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ
10 ΣΙΟΥΛΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
11 ΣΟΥΛΑΙ ΕΝΤΟΥΑΡΤ
12 ΤΑΣΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
13 ΤΟΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
14 ΤΟΥΝΤΑ ΚΕΛΜΕΝΤ
15 ΠΑΠΑΦΙΛ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΜΠΕΡΤΟΣ
16 ΦΕΤΑΟΥ ΕΜΙΡΙΑΝ
17 ΧΑΛΚΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
18 ΧΑΤΖΗΜΙΧΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
19 ΑΒΔΟΥΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
20 ΒΕΣΕΛΙ ΑΝΤΖΕΛΙΝΑ
21 ΓΚΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ
22 ΔΕΠΟΤΗ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
23 ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
24 ΚΑΝΑΚΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
25 ΚΟΜΙΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. ΠΗΓΗ: ΝΕΡΟ: Αιτία Πολέμων και Πηγή Ζωής http://thesecretrealtruth.blogspot.com/2012/03/blog-post_5892.html#ixzz1pU8sYWqG
2. «ΝΕΡΟ: ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΧΑΡΑΣ» ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Π.Ε. ΕΙΔΙΚΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΑΜΦΙΣΣΑΣ
3. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ http/dim-rizou.pel.sch.gr/ergasies/nero/pageo2.html.





Δεν υπάρχουν σχόλια: