Συντονίστρια Εκπαιδευτικός: Πιάχα ΣτέλλαΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΑΜΕ
Παιδαγωγική Ομάδα: Αβραμούλη Αγγελική, Γκαλμπογκίνης Μιχαήλ
1) Τα μονοπάτια του χθες και του σήμερα.
Χρήσεις – Ιστορία- Μύθος- Αρχιτεκτονική.
2) Βιοποικιλότητα και ενδημικά φυτά της περιοχής του Ολύμπου και Κισσάβου.
3) Υπαίθρια διαβίωση και προσανατολισμός.
Διατροφή στο βουνό.
Παραδοσιακά παιχνίδια στο φυσικό περιβάλλον.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
• Απόκτηση γνώσεων.
• Καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων.
• Ανάπτυξη συνεργατικότητας- ομαδικότητας.
• Αναγνώριση σχέσης ανθρώπου- φύσης με βιωματική προσέγγιση.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
• Βιβλιογραφική έρευνα (αρχική ευαισθητοποίηση).
• Προβολή αντίστοιχου ηλεκτρονικού υλικού και συμπλήρωση φύλλων εργασίας.
• Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε Μουζακίου(υλοποιώντας ημερήσιο πρόγραμμα) και επίσκεψη στη λίμνη Πλαστήρα.(Βιωματική προσέγγιση)
• Κατασκευές( μακέτα, φυτολόγιο, κολλάζ, αφίσα).
• Παιχνίδια στο προαύλιο του σχολείου.
ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ……γέφυρες επικοινωνίας
Από τα πολύ παλιά χρόνια οι άνθρωποι για να αναπτύξουν τις οικονομικές τους δραστηριότητες, να ταξιδέψουν σε άλλους τόπους, να μορφωθούν, να ξεφύγουν από την απομόνωση και τον αποκλεισμό που τους επέβαλλαν οι ορεινοί όγκοι, δημιούργησαν ένα δίκτυο από λιθόστρωτα μονοπάτια.
Τα μονοπάτια αυτά δημιουργήθηκαν με πολύ σεβασμό προς το περιβάλλον, καθώς είναι απόλυτα εναρμονισμένα με το περιβάλλον και αποτελούν προέκταση του έργου της φύσης.
ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΑΤΙΩΝ
Η χάραξη αλλά και ο τρόπος κατασκευής των μονοπατιών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Τα μονοπάτια εξυπηρετούσαν την ανάγκη επικοινωνίας με ταχύτητα και ασφάλεια ανάμεσα σε οικισμούς αλλά και ανάμεσα σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.
Καθοριστικό ρόλο έπαιζε η μορφολογία του εδάφους. Αυτή , μαζί με την ύπαρξη πηγών για το πότισμα των ζώων, ήταν ουσιαστικά που καθόριζε τα κομβικά σημεία, τα σημεία διέλευσης των ποταμών, την κλίση του μονοπατιού αλλά και το υλικό της κατασκευής του οδοστρώματος.
Το οδόστρωμα των μονοπατιών δεν ήταν πάντοτε στρωμένο με καλντερίμι. Βέβαια στους κεντρικούς οδικούς άξονες συναντάμε πολύ καλές κατασκευές με λαξευμένες πέτρες που έχουν τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε η όλη κατασκευή να αντέχει σε σκληρή χρήση και σε κακές καιρικές συνθήκες. Τα περισσότερα μονοπάτια ήταν φτιαγμένα για διέλευση ανθρώπων αλλά και φορτωμένων ζώων για την μεταφορά .
Έτσι λοιπόν παρατηρούμε συχνά κράσπεδα από ‘δω κι από ‘κει του οδοστρώματος για αποστράγγιση των νερών. Βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις τα ορεινά μονοπάτια είναι απλά , φτιαγμένα από την ίδια την φύση και συντηρημένα από αυτήν. Πάντως για τα μονοπάτια που κατασκευάστηκαν από τους ανθρώπους μπορούμε να πούμε ο τρόπος που ακολουθούσαν την πλαγιά των βουνών, αποφεύγοντας τις απότομες κλίσεις και αναζητώντας τις πιο εύκολες λύσεις, μας αποκαλύπτει μια φιλοσοφία αλλά και μια σοφία των κατοίκων των ορεινών περιοχών απόλυτα εναρμονισμένη με το φυσικό περιβάλλον.
ΒΛΑΣΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ ΚΑΙ ΚΙΣΣΑΒΟ
• Στα δύο παραπάνω βουνά συναντάμε μια ποικιλία βλάστησης που μεταβάλλεται ανάλογα με το υψόμετρο.
• Α) Στα χαμηλότερα υψόμετρα συναντάμε την κουμαριά, το πουρνάρι, την κουτσουπιά, τον κέδρο.
• Β) Φυλλοβόλα πλατύφυλλα:Βελανιδιά, καστανιά,φράξος,σφένδαμος.
• Γ) Είδη που εμφανίζονται στα ρέματα και ποτάμια πλάτανος το ποιο αντιπροσωπευτικό.
• Δ) Ψυχρόβια κωνοφόρα. Στο χώρο αυτό κυριαρχούν η ελάτη και η οξιά.
• Ε) Αλπική ζώνη βλάστησης: Τη συναντάμε στα ψηλότερα υψόμετρα (αλπικά λιβάδια)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Φυτολόγιο
Φωτογραφικό Άλμπουμ
Μακέτα Ορεινού Οικισμού
Σχέδια και Λεζάντα
Αφίσα
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου. Διαδρομή σε δασικό μονοπάτι.
Συμπλήρωση Φύλλων Εργασιών
ΣΧΟΛΙΑ -ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Αξιοσημείωτο είναι το ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πνεύμα συνεργασίας που επέδειξαν τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας για την υλοποίηση του προγράμματος που ωστόσο προσέκρουσε σε αντικειμενικές δυσκολίες, όπως το Ωρολόγιο πρόγραμμα, οι εξωσχολικές υποχρεώσεις των μαθητών, και η δυσκολία προσαρμογής στο φυσικό περιβάλλον λόγω έλλειψης προηγούμενης εμπειρίας.
Το πρόγραμμα όμως γοήτευσε και συγκίνησε τους μικρούς μαθητές. Πιστεύουμε ότι με μια νέα προσπάθεια θα προσεγγίσουν πιο ουσιαστικά το φυσικό περιβάλλον και θα αντλήσουν από αυτό τα απαραίτητα διδάγματα και οφέλη.
Υποσχεθήκαμε, ότι εντείνοντας την επόμενη χρονιά τις προσπάθειες, θα συνεχίσουμε το ίδιο πρόγραμμα ολοκληρώνοντας το. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε για μια ακόμη φορά την συμπαράσταση και υποστήριξη του υπευθύνου των καινοτόμων δράσεων.
Παιδαγωγική Ομάδα: Αβραμούλη Αγγελική, Γκαλμπογκίνης Μιχαήλ
1) Τα μονοπάτια του χθες και του σήμερα.
Χρήσεις – Ιστορία- Μύθος- Αρχιτεκτονική.
2) Βιοποικιλότητα και ενδημικά φυτά της περιοχής του Ολύμπου και Κισσάβου.
3) Υπαίθρια διαβίωση και προσανατολισμός.
Διατροφή στο βουνό.
Παραδοσιακά παιχνίδια στο φυσικό περιβάλλον.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
• Απόκτηση γνώσεων.
• Καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων.
• Ανάπτυξη συνεργατικότητας- ομαδικότητας.
• Αναγνώριση σχέσης ανθρώπου- φύσης με βιωματική προσέγγιση.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
• Βιβλιογραφική έρευνα (αρχική ευαισθητοποίηση).
• Προβολή αντίστοιχου ηλεκτρονικού υλικού και συμπλήρωση φύλλων εργασίας.
• Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε Μουζακίου(υλοποιώντας ημερήσιο πρόγραμμα) και επίσκεψη στη λίμνη Πλαστήρα.(Βιωματική προσέγγιση)
• Κατασκευές( μακέτα, φυτολόγιο, κολλάζ, αφίσα).
• Παιχνίδια στο προαύλιο του σχολείου.
ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ……γέφυρες επικοινωνίας
Από τα πολύ παλιά χρόνια οι άνθρωποι για να αναπτύξουν τις οικονομικές τους δραστηριότητες, να ταξιδέψουν σε άλλους τόπους, να μορφωθούν, να ξεφύγουν από την απομόνωση και τον αποκλεισμό που τους επέβαλλαν οι ορεινοί όγκοι, δημιούργησαν ένα δίκτυο από λιθόστρωτα μονοπάτια.
Τα μονοπάτια αυτά δημιουργήθηκαν με πολύ σεβασμό προς το περιβάλλον, καθώς είναι απόλυτα εναρμονισμένα με το περιβάλλον και αποτελούν προέκταση του έργου της φύσης.
ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΜΟΝΟΠΑΤΙΩΝ
Η χάραξη αλλά και ο τρόπος κατασκευής των μονοπατιών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Τα μονοπάτια εξυπηρετούσαν την ανάγκη επικοινωνίας με ταχύτητα και ασφάλεια ανάμεσα σε οικισμούς αλλά και ανάμεσα σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.
Καθοριστικό ρόλο έπαιζε η μορφολογία του εδάφους. Αυτή , μαζί με την ύπαρξη πηγών για το πότισμα των ζώων, ήταν ουσιαστικά που καθόριζε τα κομβικά σημεία, τα σημεία διέλευσης των ποταμών, την κλίση του μονοπατιού αλλά και το υλικό της κατασκευής του οδοστρώματος.
Το οδόστρωμα των μονοπατιών δεν ήταν πάντοτε στρωμένο με καλντερίμι. Βέβαια στους κεντρικούς οδικούς άξονες συναντάμε πολύ καλές κατασκευές με λαξευμένες πέτρες που έχουν τοποθετηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε η όλη κατασκευή να αντέχει σε σκληρή χρήση και σε κακές καιρικές συνθήκες. Τα περισσότερα μονοπάτια ήταν φτιαγμένα για διέλευση ανθρώπων αλλά και φορτωμένων ζώων για την μεταφορά .
Έτσι λοιπόν παρατηρούμε συχνά κράσπεδα από ‘δω κι από ‘κει του οδοστρώματος για αποστράγγιση των νερών. Βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις τα ορεινά μονοπάτια είναι απλά , φτιαγμένα από την ίδια την φύση και συντηρημένα από αυτήν. Πάντως για τα μονοπάτια που κατασκευάστηκαν από τους ανθρώπους μπορούμε να πούμε ο τρόπος που ακολουθούσαν την πλαγιά των βουνών, αποφεύγοντας τις απότομες κλίσεις και αναζητώντας τις πιο εύκολες λύσεις, μας αποκαλύπτει μια φιλοσοφία αλλά και μια σοφία των κατοίκων των ορεινών περιοχών απόλυτα εναρμονισμένη με το φυσικό περιβάλλον.
ΒΛΑΣΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ ΚΑΙ ΚΙΣΣΑΒΟ
• Στα δύο παραπάνω βουνά συναντάμε μια ποικιλία βλάστησης που μεταβάλλεται ανάλογα με το υψόμετρο.
• Α) Στα χαμηλότερα υψόμετρα συναντάμε την κουμαριά, το πουρνάρι, την κουτσουπιά, τον κέδρο.
• Β) Φυλλοβόλα πλατύφυλλα:Βελανιδιά, καστανιά,φράξος,σφένδαμος.
• Γ) Είδη που εμφανίζονται στα ρέματα και ποτάμια πλάτανος το ποιο αντιπροσωπευτικό.
• Δ) Ψυχρόβια κωνοφόρα. Στο χώρο αυτό κυριαρχούν η ελάτη και η οξιά.
• Ε) Αλπική ζώνη βλάστησης: Τη συναντάμε στα ψηλότερα υψόμετρα (αλπικά λιβάδια)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Φυτολόγιο
Φωτογραφικό Άλμπουμ
Μακέτα Ορεινού Οικισμού
Σχέδια και Λεζάντα
Αφίσα
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου. Διαδρομή σε δασικό μονοπάτι.
Συμπλήρωση Φύλλων Εργασιών
ΣΧΟΛΙΑ -ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Αξιοσημείωτο είναι το ιδιαίτερο ενδιαφέρον και πνεύμα συνεργασίας που επέδειξαν τα μέλη της Περιβαλλοντικής Ομάδας για την υλοποίηση του προγράμματος που ωστόσο προσέκρουσε σε αντικειμενικές δυσκολίες, όπως το Ωρολόγιο πρόγραμμα, οι εξωσχολικές υποχρεώσεις των μαθητών, και η δυσκολία προσαρμογής στο φυσικό περιβάλλον λόγω έλλειψης προηγούμενης εμπειρίας.
Το πρόγραμμα όμως γοήτευσε και συγκίνησε τους μικρούς μαθητές. Πιστεύουμε ότι με μια νέα προσπάθεια θα προσεγγίσουν πιο ουσιαστικά το φυσικό περιβάλλον και θα αντλήσουν από αυτό τα απαραίτητα διδάγματα και οφέλη.
Υποσχεθήκαμε, ότι εντείνοντας την επόμενη χρονιά τις προσπάθειες, θα συνεχίσουμε το ίδιο πρόγραμμα ολοκληρώνοντας το. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε για μια ακόμη φορά την συμπαράσταση και υποστήριξη του υπευθύνου των καινοτόμων δράσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου